تصویر سازی ذهنی

یازار :

+0 به یه ن

تصویر سازی ذهنی چیست

همانطور که بالاتر هم گفتیم تصویرسازی ذهنی یعنی از قدرت تخیل و تصورات خود استفاده کنید تا به اهدافتان دست بیابید.  اکنون که در حال مطالعه ی این مقاله هستید، ممکن است به دنبال جذب پول باشید و یا دلتان بخواهد یک رابطه ی رویایی را بدست آورید و به دنبال جذب عشق باشید. ممکن است در آرزوی بدست آوردن شغل خاصی باشید و یا هزاران آرزوی دیگر در سر داشته باشید. برایتان یک خبر خوب دارم. اگر بتوانید به درستی از تصویر سازی ذهنی استفاده کنید یعنی بتوانید هر آنچه را که واقعا طالب آن هستید با احساس خوب در ذهنتان مجسم کنید و این کار را ادامه دهید، چیزی نمیگذرد که رویا و خواسته ی شما به یکی از حقایق شیرین زندگیتان تبدیل خواهد شد. اما چه چیزی مانع آن میشود تا از این قدرت ذهن استفاده کنید؟ گاهی طرحواره ها مانع پیشرفت ما میشود. گاهی اعتماد به نفس پایین ما. گاهی عزت نفس تضعیف شده و گاهی نیز جزئیاتی که باید از تصویر سازی ذهنی بدانیم اما نمیدانیم. پس در پاسخ به این سوال که تصویر سازی ذهنی چیست دانستیم که این اصطلاح به معنی تجسم خلاق اهداف و آرزوهای ما است. اما اینکه چطور کار میکند و چطور باید از آن استفاده کنید تا نتیجه ی عکس ندهد را در ادامه بررسی میکنیم.

تاریخچه تصویرسازی ذهنی

تصویر سازی ذهنی

اگر بخواهید بدانید که مردم و یا بهتر بگوییم افراد موفق جهان، چه زمان به قدرت تصویر سازی ذهنی پی بردند باید بگوییم که  سرخپوستان ناوایو دارای شکل مفصلی از باور به تصویرسازی برای درمان بیماری هستند. آنان فرد را ترغیب می‌کنند خود را سالم «ببیند». البته برخی دیگر معتقداند که، قدمت تصویرسازی به زمان بابلی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان می‌رسد. در بسیاری از دست نوشته های بجامانده از ارسطو و بقراط ، آمده است که تجسم خلاق در مغز ارواحی را آزاد می‌کنند که قلب و بخش‌های دیگر بدن را برمی‌انگیزند و به فرد بیمار نیروی تازه ایبرای حیات میبخشند. البته به عکس این قضیه هم اشاره شده و در بخش هایی آمده است که یک تصویرسازی قوی از بیماری برای ابتلای آن فرد به بیماری کفایت میکند. از تصویرسازی ذهنی قرن‌ها به عنوان یک درمان طبی برای درمان بیماری ها استفاده شده است. حتی راهبان تبتی در قرن ۱۳ و ۱۴ با مراقبه و مدیتیشن و تصویرسازی کاری می‌کردند که به درمان بیماری ها منجر میشده و عنوان میکردند که بودا بیماری‌ها را شفا می‌دهد.

عملکرد تصویر سازی ذهنی به چه صورت است

اگر تا این لحظه از مقاله همراه ما بوده باشید احتمالا این سوال در ذهنتان پر رنگ شده است که، تصویر سازی ذهنی و یا همان تجسم خلاق چگونه کار می کند و چطور میتوان از آن برای کسب موفقیت در زندگی استفاده کرد؟ قانون جذب به این سوال به روشنی پاسخ داده است. بر اساس قانون کائنات وقتی به چیزی فکر می‌کنید در حال فرستادن ارتعاش آن چیز جهان هستی هستید. ساز و کار کائنات نیز به این صورت است که، ارتعاشی را که از هر شخص دریافت میکنند به واقعیت تبدیل میکنند. فرقی نمیکند که شما به فقر فکر کنید و یا پول فرآوان. به عشق فکر کنید یا نفرت. به سلامتی فکر کنید یا بیماری. شما دقیقا آنچیزی را از کائنات دریافت میکنید که به آن فکر کرده اید. در حالت کلی وظیفه ذهن فرستادن ارتعاش به کائنات است و وظیفه ی کائنات نیز به فعل تبدیل کردن ارتعاشات است.

اما عامل اصلی که سرعت جذب را مشخص میکند تمرکز است. یعنی هرچقدر تمرکزتان به خواسته هایتان بیشتر باشد ارتعاش ثبت نامی شما به کائنات  قوی تری است و نتیجه زودتر حاصل میشود. اما تصویر سازی ذهنی همان عاملی است که اگر در استفاده از آن اصول اولیه اش(که در ادامه به آن میپردازیم) به درستی به کار گرفته شود، سرعت تحقق رویاها را بسیار بالا میبرد. جالب است بدانید که شما به صورت ناخودآگاه هر روز از تصویر سازی ذهنی استفاده می کنید. حال اگر نحوه ی کار با آن را بلد نباشید ممکن است در راستای جذب ناخواسته ها به زندگیتان از آن استفاده کنید و در نهایت چیزهای منفی مثل، روابط نامناسب، فقر و بیماری را به زندگیتان جذب کنید. پس تنها رسالت شما در استفاده از قانون جذب این است که به صورت خودآگاه از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید و از این کار دست نکشید.

تاثیر تصویرسازی ذهنی خلاق بر روی ضمیر ناخودآگاه

تصویر سازی ذهنی

همین طور که بالاتر گفتیم، ما انسان ها در طول زندگی خود، تمام مدت در حال استفاده ی ناخودآگاه از تصویرسازی ذهنی هستیم و با این حال پیش خودمان فکر میکنیم که تصویر سازی ذهنی چقدر کار  پیچیده‌ای است. اگر شما هم معتقد اید که تصویر سازی بسیار سخت است پیشنهاد میکنم که برای لحظه ای چشمان خود را ببندید. چه چیزی میبینید؟ بله ذهن شما به سرعت در حال ساختن تصویر ها و صحنه های جدیدی است. پس این کار اصلا سخت نیست چرا که کار ذهن این است که تصویرسازی کند. اما چه وقت مشکل ایجاد میشود؟ زمانی که بلد نیستیم از تصویرسازی به درستی استفاده کنیم.

افکار انسان ابتدا به صورت تصاویری در ذهن او شکل میگیرد. مثلا اگر به شما بگویم گل سرخ چه تصویری در ذهن شما نقش می بندد. بدون شک حروف گ ل س ر خ را نمیبینید. بلکه یک شاخه، یک گلدان و یا یک بوته گل سرخ را میبینید. پس تمام افکار ما با تصاویر در ذهن نقش می بندد ودر نهایت در دنیای بیرون از ما تجلی میابند. اینجاست که مولانا به زیبایی گفته است:«بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست / در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی».

نیمکره راست مغز انسان بیشتر با تصاویر و رنگ ها و صداها آمیخته است و وظیفه ی تصویر سازی ذهنی به عهده ی آن است. تصویرسازی در قانون جذب یکی از قدرتمندترین روش ها برای خلق رویاها است. و این بدان معنا است که شما خواسته تان را به صورت دقیق و واضح در ذهنتان بیاورید. اما سوال اصلی این است که چطور خیلی از افراد از تجسم خلاق یا همان تصویر سازی ذهنی استفاده می‌کنند اما نتیجه لازم را نمی‌گیرند؟ راستش را بخواهید این افراد یک مشکل کوچک دارند و آنهم اصول تصویر سازی خلاق است که حتما در این مقاله به آموزش آن میپردازیم. 

تصویر سازی ذهنی

در مورد تاثیر تصویر سازی ذهنی در ضمیر ناخودآگاه تحقیقی انجام شده که میزان ضربان قلب بین گروهی از دونده هایی که یکجا نشسته اند ودر ذهن خود فقط می دوند و گروهی دیگر که در واقعیت و فیزیکی می دوند اندازه گیری شد و نتیجه ی حاصل همه را شگفت زده کرد. در انتهای کار میزان ضربان قلب هر دو گروه به یک اندازه بود. انگار که هر دو گروه مسابقه داده اند. این تحقیق نشان داد که هرچیزی که در ذهن به آن متمرکز باشیم دیر یا زود در بیرون از ذهن ما به خود شکل فیزیکی و واقعی می گیرد.


  • [ 1 ]