عزت نفس بالا

یازار :

+0 به یه ن
تا کنون فکر کرده اید که چطور میتوانید عزت نفس بالا داشته باشید یا اینکه اصلا عزت نفس چیست و بهبود ۀآن چه تاثیری بر روند زندگی شما خواهد داشت و چرا عالم و آدم از معلم مدرسه گرفته تا خاواده و والدین و اساتید انگیزشی شما را به تقویت عزت نفس برای داشتن عزت نفس بالا تشویق میکنند؟ در این مقاله به تعریف عزت نفس خواهیم پرداخت و میگوییم که چه چیزی را عزت نفس بالا و چه چیزی را عزت نفس پایین میگویند. فوایدش چیست و چطور میتوانیم سطح عزت نفس خود را ارتقا ببخشیم پس تا ادامه با ما همراه باشید.

راه‌های برای داشتن عزت نفس بالا :

بالا بردن عزت نفس و داشتن عزت نفس بالا به معنای شناخت دوباره خود است، خود واقعی شما، همان چیزی که ارزشمند است، زمانی که ما کودک هستیم بدون واسطه با خود واقعی و راستین‌مان در تماس هستیم، بدون آنکه نیازی به تایید و نظر دیگران داشته باشیم، زیرا خود را لایق دوست داشته شدن و مراقبت کردن می‌دانیم، اما متاسفانه در گذر زمان این علاقه به خویشتن در ما کمرنگ می‌شود، از دلایل بزرگ این اتفاق می‌توان به ایراد گرفتن، سرزنش کردن و توهین کردن اطرافیان نزدیک و دوستان اشاره کرد که نیتشان صرفا بهتر شدن و پیشرفت ماست اما به دلیل عدم آگاهی نتیجه عکس می‌دهد. ما روز به روز با تکرار این صحبت‌ها باعث ذخیره شدن آن‌ها در ضمیر ناخودآگاهمان می‌شویم و به تقویت باورهای منفی و کاهش عزت نفس بالا و داشتن حس بی ارزشی در خودمان دامن می‌زنیم.

اما می‌توان خوشحال بود. چرا که ما در عصری زندگی می‌کنیم که بالا بردن سطح آگاهی در هر زمینه‌ای که به آن علاقه و نیاز داشته باشیم میسر می‌شود و عزت نفس بالا هم از این قاعده مستثنی نیست و آگاهی همواره با قدرت تغییر همراه است.
نکات زیر به آموزش شما در زمینه بالا بردن عزت نفس بالا کمک زیادی خواهد کرد:

  • 10 نقطه قوت و 10 نقطه ضعف خود را یادداشت نمایید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا برداشتی صادقانه و واقع بینانه از خود داشته باشید.

  • اهداف کوچک و قابل دسترسی برای خود تعیین کنید.




  • به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید و در خلوت 30 دقیقه در روز را به خود اختصاص دهید، فهرستی از علایق خود تهیه کنید و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید زمانی را برای انجام دادن آن در نظر بگیرید.

  • مسئولیت پذیری و انجام کارهای متفاوت را تجربه کنید. افرادی که از عزت نفس بالا برخوردار نیستند، از پذیرش مسئولیت‌های جدید امتناع می‌کنند زیرا از شکست می‌ترسند. آنها تنها کارهایی را انجام می‌دهند که در آن از توانایی‌های بالاتری برخوردار باشند. یکی از راه‌های افزایش عزت نفس این است که، سعی کنید به صورت داوطلبانه مسؤلیت بعضی کارها را به عهده بگیرید و در صورتی که در انجام آن کار موفق نبودید آن را بیان کنید و درباره عدم موفقیت و نقاط ضعف خود با دیگران صحبت کنید.

عزت نفس

  • هیچ دو نفری را نمی‌توان و نباید با هم مقایسه کرد، از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، تنها شخصی که باید خودتان را با آن مقایسه کنید خودتان هستید.

  • دست از کمال‌گرایی کشیده و اشتباهات خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست و تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال فقط باعث نا‌‌ امیدی می‌شود در حالیکه پذیرفتن اشتباهات به رشد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

  • خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید. مهربان نبودن با خود از نتایج عزت نفس بالا نیست، به خودتان عشق بورزید و خود را ارزشمند بدانید، با مهربانی با خود صحبت کنید و از یادآوری نقاط مثبتتان به خود غافل نشوید، برای خود هدیه خریده و از تفریح کردن لذت ببرید.

  • خودداری از تحقیر کردن خودتان حتی در قالب جملات با محتوای شوخی و مسخره.

  •  اگر تصور بدی از خودتان داشته باشید، افکارتان منفی می‌شود و تأثیر بدی بر احساس و رفتارتان می‌گذارد. زمانی که احساس بدی دارید فقط چیزهای ناخوشایند را به خاطر می‌آورید و بدبین می‌شوید پس افکار منفی در مورد خودتان که در ذهنتان جاری است را دور بریزید و انتقاد کردن از خود را متوقف کنید و از خود قدردانی کنید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست.

  •  افرادی که عزت نفس بالا ندارند مدام احساس می‌کنند باعث ناراحتی و آزار دیگران شده‌اند بنابراین برای بالا بردن عزت نفس، حس گناهکار بودن را از خود دور کنید.

  • هر چقدر تمایل داشته باشید باور کنید انسانی ارزشمند هستید باعث تقویت یکی از مولفه‌های اساسی عزت نفس بالا شده‌اید.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی را تا حد ممکن کم کنید و زمان بیشتری را برای تجربه کردن دنیای واقعی پیرامون‌تان صرف کنید.

  • تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید.

  •  عزت نفس بالا فرآیندی مستمر و پیوسته است و هیچ گاه به پایان نخواهد رسید، بنابرین همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید، صبوری پیشه کنید و در این راه پشتکار داشته باشید، گاهی که از این مسیر خارج می‌شوید، دوباره از اول شروع کنید و با قدرت بیشتری به حرکت ادامه دهید، خود را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید که هر چقدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.




  • [ ]