مراقبه

یازار :

+0 به یه ن
مغز انسان از سه بخش مهم لوب پیشانی، لوب آهیانه ای و لوب پس سری تشکیل شده است. لوب پیشانی یا همان خودآگاه ما مسول، استدلال، تفکر و احساسات ما است. لوب آهیانه ای اطلاعات حسی درباره‌ی دنیای اطراف را پردازش می‌کند و مسئولیت جهت‌یابی در فضا و زمان را بر عهده دارد و لوب پس سری دروازه ی ورود اطلاعات به ضمیر ناخودآگاه ما است. در زمان مراقبه لوب پیشانی تمایل به خاموشی دارد و شدت فعالیت دو لوب دیگر کاسته میشود.

 

مراقبه چه تاثیری بر روی ما میگذارد؟
پس از بررسی تاثیری که این عمل یعنی مراقبه بر ذهن انسان میگذارد، وقت آن است که بدانیم اصلا رخ دادن همچین مواردی در ذهن ما چه تاثیری بر زندگی ما میگذارد؟ آنچه در ادامه ارائه میدهیم بخشی از نتیجه ی تحقیقات دانشمندان در مورد تاثیر مدیتیشن بر ذهن انسان است. البته تاثیرات مراقبه بر بخش های دیگر ذهن مانند افزایش اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس هم مشهود است.

۱- کاهش استرس و اضطراب
ذهن انسان دارای بخشی است که وظیفه ای آن پردازش تجربیات زندگی ما است. به دنبال این پردازش بی شک احساسات مثبت و منفی زیادی در ذهن ما ایجاد میشود که میتواند استرس زا باشند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم با انجام مراقبه، فعالیت این بخش ذهن کاهش یافته و استرس و اضطراب ذهن انسان را کم میکند. با این عمل ذهن شما می آموزد که اگر مصیبتی را تجربه کردیم به جای استرس و اضطراب، صبر کنیم تا مرحله ای مصیبت و سوگواری بگذرد. راز موفقیت پیشنهاد میکند چنانچه در این حوزه احساس ضعف میکنید، از پکیج خود هیپنوتیزم درمان استرس و اضطراب استفاده کنید.

۲- تقویت حافظه
نتیجه ی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که، افرادی که مراقبه ی تمرکزی انجام میدهند میتوانند فرکانس های مغزی که منجر به حواس پرتی میشود را کنترل و تنظیم کنند و همین امر موجب میشود سرعت بازیابی حافظه ی افراد بالاتر برود. لذا این افراد توانایی بیشتری در آموختن مواردی که تا کنون نمیدانستند دارند.

۳- افزایش تمرکز
مراقبه در اصل تمرینی برای افزایش تمرکز است. زمانی که شما تنفس شکمی انجام میدهید و بر دم و بازدم خود متمرکز میشوید، ذهن شما می آموزد که چطور متمرکزتر از قبل عمل کند و این تاثیر حتی زمانی که مراقبه نمیکنید هم همراه شما میماند.

۴- افزایش خلاقیت
نتیجه ی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان میدهد که مراقبه ی نظارت باز، بر عکس مراقبه ی توجه متمرکز تاثیر زیادی بر افزایش خلاقیت دارد و کسانی که مراقبه ی نظارت باز انجام میدهند نسبتا به سایر افراد در انجام فعالیت هایی که نیاز به خلاقیت و ایده های جدید دارد، عملکرد بهتری دارند.

چرا باید مدیتیشن کنیم؟
شاید من از شما بپرسم: چرا حمام می‌کنیم؟ جواب شما: برای زدودن گرد و غبار و آلودگی‌هایی که در طول روز بر جسم ما می‌نشیند. دقیقاً به همین دلیل باید آلودگی‌های پیکر روانی را نیز شستشو داد. در زندگی‌های بسیار پیچیده و پر مشغله امروز که از صبح تا شام در معرض استرس و فشارهای عصبی زیادی از بیرون قرار می‌گیریم، نیاز به شستشوی سیستم عصبی جسم و فضای کاری مغز کاملاً مشهود است. ما برای سلامتی و طول عمر بیشتر به این کار نیاز داریم.

آیا همه می‌توانند مدیتیت کنند؟
در واقع اگر شما بتوانید بخوابید، حتماً قادر به مدیتیشن نیز خواهید بود. اگر کسی نمی‌تواند به‌راحتی بخوابد و یا خواب آرامی داشته باشد، این به خاطر این نیست که قادر به این کار نیست. بلکه ذهن فرد درگیر مسائلی هست که پارازیت‌هایی در سیستم خواب رفتم او ایجاد می‌کند. (همین‌جا شدیداً پیشنهاد می‌کنم اگر دچار اختلال خواب هستید؟ و یا قادر نیستید به‌راحتی و سریع بخوابید ؟ یعنی بلافاصله بعد از اینکه سرتان را بر بالشت گذاشتید خوابتان نمی‌برد و افکار مزاحم دارید؛ حتماً توصیه می‌کنم محصول :

 مدیتیشن-چیست، چگونه-مدیتیشن-کنم

را تهیه کنید و از این به بعد آرام‌ترین خواب عمرتان را تجربه کنید. بعد از مدتی استفاده از این فایل ذهن شما نسبت به خواب سریع و باکیفیت شرطی خواهید شد.) بله. همه می‌توانند مدیتیت کنند. اما نه خیر همه از ابتدا نمی‌توانند خودشان مدیتیت کنند. تقریباً همه در ابتدا نیاز دارند که با استادی همراه باشند و با فرمان‌ها استاد گام به گام ذهن و تن خود را همراه سازند. دقیقاً این محصول آموزشی این هدف را دارد که دست شما را بگیرد و در جهان کیهانی مدیتیشن شما را راهبری کند. بعد از یک مدت شما خود این کار را به‌راحتی انجام خواهید داد.

آیا در خانه هم می‌توان مدیتیشن کرد؟

  • [ ]