مراقبه ذهن

یازار :

+0 به یه ن
مراقبه ذهن یا مدیتیشن چیست ؟ ( مراقبه معنوی چیست)

مدیتیشن (به انگلیسی: meditation)مجموعه فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی که برای آرام سازی جسم و روان انجام می‌شود را میگویند. مراقبه ذهن میتواند شامل تمرین های فیزیکی سنگین و یا ریلکسیشن ساده ی مغزی باشد که به تن آرامی فرد کمک شایانی میکند.

مدیتیشن چگونه عمل می‌کند؟

در هنگام مراقبه فرد آگاهانه و عمداً در ذهن خود تمرکز ایجاد می‌کند. افراد عموماً از روش تمرکز بر تنفس خود را مدیتیت می‌کنند که در میان این تکنیک های تنفسی، تنفس شمکی از سایر تکنیک ها پرطرفدار تر است. این روش به خاطر سادگی اجرا و امکان عمق بخشیدت تمرکز، در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته است. افراد برای موارد زیادی از جمله تن آرامی در استفاده از قانون جذب ، کنترل و کاهش تنش و استرس، درمان خجولی و کمرویی، تقویت اعتماد به نفس و موارد بسیاری به مراقبه روی می آورند.

مراقبه چه تاثیراتی بر مغز انسان میگذارد؟

جالبترین بخشی که سبب میشود افراد به مراقبه روی آورند، تاثیراتی است که این عمل بر روی ذهن انسان میگذارد، تا جایی که مدرسین دوره های موفقیت هم از این عمل برای ورود شخص به حالت آلفای ذهنی و استفاده ی هدفمند تر از قانون جذب استفاده میکنند. نتیجه ی آخرین تحقیقات دانشمندان نشان داده است که، با انجام مراقبه فرکانس مغز از حد نرمال خود پایین تر آمده و امواج بتا به شدت کاهش پیدا میکنند. همچنین پردازش سریع اطلاعات که همواره و به صورت ناخود آگاه در حال انجام است، به طور کامل متوقف میشوند.

مغز انسان از سه بخش مهم لوب پیشانی، لوب آهیانه ای و لوب پس سری تشکیل شده است. لوب پیشانی یا همان خودآگاه ما مسول، استدلال، تفکر و احساسات ما است. لوب آهیانه ای اطلاعات حسی درباره‌ی دنیای اطراف را پردازش می‌کند و مسئولیت جهت‌یابی در فضا و زمان را بر عهده دارد و لوب پس سری دروازه ی ورود اطلاعات به ضمیر ناخودآگاه ما است. در زمان مراقبه لوب پیشانی تمایل به خاموشی دارد و شدت فعالیت دو لوب دیگر کاسته میشود.




مراقبه چه تاثیری بر روی ما میگذارد؟

پس از بررسی تاثیری که این عمل یعنی مراقبه بر ذهن انسان میگذارد، وقت آن است که بدانیم اصلا رخ دادن همچین مواردی در ذهن ما چه تاثیری بر زندگی ما میگذارد؟ آنچه در ادامه ارائه میدهیم بخشی از نتیجه ی تحقیقات دانشمندان در مورد تاثیر مدیتیشن بر ذهن انسان است. البته تاثیرات مراقبه بر بخش های دیگر ذهن مانند افزایش اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس هم مشهود است.

1- کاهش استرس و اضطراب

ذهن انسان دارای بخشی است که وظیفه ای آن پردازش تجربیات زندگی ما است. به دنبال این پردازش بی شک احساسات مثبت و منفی زیادی در ذهن ما ایجاد میشود که میتواند استرس زا باشند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم با انجام مراقبه، فعالیت این بخش ذهن کاهش یافته و استرس و اضطراب ذهن انسان را کم میکند. با این عمل ذهن شما می آموزد که اگر مصیبتی را تجربه کردیم به جای استرس و اضطراب، صبر کنیم تا مرحله ای مصیبت و سوگواری بگذرد. راز موفقیت پیشنهاد میکند چنانچه در این حوزه احساس ضعف میکنید، از پکیج خود هیپنوتیزم درمان استرس و اضطراب استفاده کنید.

2- تقویت حافظه

نتیجه ی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که، افرادی که مراقبه ی تمرکزی انجام میدهند میتوانند فرکانس های مغزی که منجر به حواس پرتی میشود را کنترل و تنظیم کنند و همین امر موجب میشود سرعت بازیابی حافظه ی افراد بالاتر برود. لذا این افراد توانایی بیشتری در آموختن مواردی که تا کنون نمیدانستند دارند.

3- افزایش تمرکز

مراقبه در اصل تمرینی برای افزایش تمرکز است. زمانی که شما تنفس شکمی انجام میدهید و بر دم و بازدم خود متمرکز میشوید، ذهن شما می آموزد که چطور متمرکزتر از قبل عمل کند و این تاثیر حتی زمانی که مراقبه نمیکنید هم همراه شما میماند.

4- افزایش خلاقیت

نتیجه ی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان میدهد که مراقبه ی نظارت باز، بر عکس مراقبه ی توجه متمرکز تاثیر زیادی بر افزایش خلاقیت دارد و کسانی که مراقبه ی نظارت باز انجام میدهند نسبتا به سایر افراد در انجام فعالیت هایی که نیاز به خلاقیت و ایده های جدید دارد، عملکرد بهتری دارند.

انواع مراقبه

مراقبه انواع متنوع و زیادی دارد اما پرکاربرد ترین و رایج ترین آنها، مراقبه تنفسی، مراقبه دیداری و مراقبه شنیداری است که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

مراقبه تنفسی

این نوع از مراقبه که در شرق آسیا مانند هند و تبت و ژاپن بسیار پرطرفدار است تکیه و تمرکز بر روی تنفس و شمارش آن است. به این صورت که شما به صورت چهارزانو مینشینید و دست ها را مستقیما بر روی پاهای خود گذاشته، چشمانتان را میبندید و شروع به تمرکز بر روی تنفس و شمارش دم و بازدمتان میکنید. دقت کنید که اصلا لازم نیست تنفستان را کنترل کنید. تنها آن را حس کنید.

مراقبه دیداری

برای انجام مراقبه دیداری مکانی را انتخاب کنید که حدالمقدور ساکت بوده و سروصداهایی بیش از حد تحملتان محیط را آلوده نکرده باشد. شی خاصی را درمقابل خود قرارداده و به آن خیره شده و شروع به تنفس دیافراگمی کنید. بعد از چند دقیقه چشمان خود را ببندید و شروع به تجسم شی که میدیدی در زهن خود بکنید. هر از گاهی چشمان تان را باز کنید به شی نگاه کنید ومجدد چشمان تان را ببندید و به تصویری که مجسم کرده اید نگاه کنید پس از دقایقی مراقبه به طور کلی مجسم کردن آن شی خوش ایند که هر چیزی می توتندباشد می شود .

مراقبه شنیداری

روش های اصلی برای مراقبه شنیداری
+ مکانی که می خواهید در آنجا مراقبه کنید باید به گونه ای باشد که در حد تحمل شما باشد.
+ ثابت با ذهنی اسوده و متوازن بنشینید.
+ به ارامی و پی در پی و منظم نفس بکشید . تنفس دیافراگمی داشته باشد.
+ همچنان که ارام نشسته اید تمامی صداهای دلنشین را بشنوید و از انان مطلع شوید .
+ از کنارتمامی عواملی که می خواهند ذهن شما را منحرف کنند عبور کنید و به انها بی توجه باشید هر گاه حواستان از موضوع مراقبه منحرف شد دوباره به آن متمرکز شوید مهم نیست که دائم حواستان پرت می شود فقط در طول مراقبه ارامش خود را حفظ کنید وبه مسائلی که ذهن شما به آن پرت میشود بی توجهی کنید.

  • [ ]