ایلان ماسک

یازار :

+0 به یه ن

ایلان ماسک FRS (انگلیسی: Elon Reeve Musk؛ زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱) یک کارآفرین و شخص نامی در زمینهٔ تجارت است. او بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشد اسپیس‌اکس؛ سرمایه‌گذار، مدیرعامل و طراح محصولات تسلا، آی‌ان‌سی.؛ بنیان‌گذار د بورینگ کمپانی؛ ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران مشترک نیورالینک و اوپن‌ای‌آی است. ماسک با دارایی خالص حدود ۲۷۰ میلیارد دلار تا دسامبر ۲۰۲۱،[۴] ثروتمندترین شخص جهان بوده‌است.

ایلان ماسک از مادری کانادایی و پدری از آفریقای جنوبی زاده شد و در پرتوریا، آفریقای جنوبی بزرگ شد. او مدت کوتاهی در دانشگاه پرتوریا تحصیل کرد و سپس در ۱۷ سالگی برای حضور در دانشگاه کویینز به کانادا نقل مکان کرد. او دو سال بعد به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آن جا لیسانس اقتصاد و فیزیک خود را دریافت کرد. او در سال ۱۹۹۵ برای تحصیل در دانشگاه استنفورد به کالیفرنیا نقل مکان کرد اما تصمیم گرفت که به دنبال کار حرفه‌ای، شرکت نرم‌افزار وب زیپ۲ را با برادرش کیمبال تأسیس کند. این شرکت نوپا در سال ۱۹۹۹ با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار توسط شرکت کامپک خریداری شد. ماسک همان سال به صورت مشترک بانک آنلاین X.com را تأسیس کرد که در سال ۲۰۰۰ با کنفینیتی ادغام شد و پی‌پل را تشکیل داد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۱٫۵ میلیارد دلار توسط ای‌بی خریداری شد.

در سال ۲۰۰۲، ماسک اسپیس‌اکس، صنعت تولیدکنندهٔ فناوری هوافضا و شرکت خدمات ترابری فضایی را تأسیس کرد که خود مدیرعامل و مدیر ارشد فنی آن است. در سال ۲۰۰۴، او به عنوان رئیس و طراح محصولات، به شرکت تولیدکنندهٔ وسایل نقلیه الکتریکی تسلا موتورز (اکنون شرکت تسلا) پیوست و در سال ۲۰۰۸ مدیرعامل آن شد. در سال ۲۰۰۶، او به ایجاد سولارسیتی، یک شرکت خدمات انرژی خورشیدی کمک کرد که بعداً توسط تسلا خریداری شد و به تسلا انرژی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۵، او اوپن‌ای‌آی، یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی و ترویج هوش مصنوعی دوستانه را به صورت مشترک تأسیس کرد. در سال ۲۰۱۶، او به صورت مشترک نیورالینک، یک شرکت فناوری عصبی با هدف توسعهٔ واسط مغز و رایانه را بنیان نهاد و د بورینگ کمپانی، یک شرکت احداث تونل را تأسیس کرد. ماسک هایپرلوپ، یک سیستم حمل و نقل ریلی با سرعت بالا را مطرح کرده‌است.

ماسک به دلیل موضع‌گیری‌های غیرمعمول یا غیرعلمی و مبحث‌های بحث‌برانگیز و بسیار عمومی، در معرض انتقاد قرار گرفته‌است. در سال ۲۰۱۸، غواصی از او به دلیل افترا در عملیات نجات در غار تام لوآنگ شکایت کرد، اما هیئت منصفه کالیفرنیا به نفع ماسک رای داد. در همان سال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از به دلیل توئیت دروغین مبنی بر اینکه بودجه‌اش را برای تصاحب خصوصی تسلا تأمین کرده‌است، شکایت کرد. وی با SEC توافق کرد و موقتاً از ریاست خود کناره‌گیری کرد و محدودیت‌های استفاده از توئیتر را پذیرفت. ماسک اطلاعات نادرستی در مورد بیماری همه‌گیری کووید-۱۹ منتشر کرده و از سوی کارشناسان به خاطر دیدگاه‌های دیگرش در مورد مواردی مانند هوش مصنوعی و ترابری عمومی مورد انتقاد قرار گرفته‌است.


محتویات
۱دوران کودکی تا جوانی
۲زندگی حرفه‌ای
۲.۱زیپ۲
۲.۲پی‌پال و ایکس.کام
۲.۳اسپیس‌اکس
۲.۴تسلا موتورز
۲.۵سولارسیتی
۲.۶هایپرلوپ
۲.۷اوپن ای‌آی
۲.۷.۱استراتژی
۲.۷.۲تاریخچه
۲.۸نیورالینک
۳منابع
۳.۱یادداشت‌ها
۳.۲یادکردها
۴پیوند به بیرون
دوران کودکی تا جوانی
ایلان ریو ماسک در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد.[۵][۶] او فرزند ارشد یک خانوادهٔ ۵ نفره بود. پدر او، اِرول ماسک متولد آفریقای جنوبی و بزرگ شدهٔ انگلیس، مهندس و مادر کانادایی انگلیسی او به نام مِی ماسک متخصص رژیم غذایی و مدل بود. او یک برادر کوچکتر به نام کیمبال ماسک (متولد ۱۹۷۲) و یک خواهر کوچکتر به نام توسکا ماسک (متولد ۱۹۷۴) دارد. ایلان ماسک دوران کودکی خود را در آفریقای جنوبی سپری کرد. ماسک ۱۰ ساله بود که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شدند و ایلان اغلب اوقات را با پدرش در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد.

در سن ۱۰ سالگی اولین رایانه شخصی خود، کمودور وی‌آی‌سی-۲۰ را خرید. ایلان به برنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و به تنهایی شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کرد.

در سن ۱۲ سالگی با فروش بازی ویدئویی Blastar که شخصاً آن را طراحی کرده بود، ۵۰۰ دلار به دست آورد بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان ماسک تصمیم گرفت که بدون حمایت خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرده و خانه را ترک کند.

ایلان ماسک در سال ۱۹۸۹ از طریق بستگان مادرش به کانادا نقل مکان کرد. بعد از اینکه حق شهروندی کانادا را به دست آورد به مونترآل رفت. در ابتدا به هر شغل کم درآمدی راضی بود و کار می‌کرد و تقریباً یک سالی بود که با فقر دست و پنجه نرم می‌کرد. در سن ۱۹ سالگی در دانشگاه کوئینز در کینگستون، انتاریو پذیرفته شد. در سال ۲۰۰۰ با همسر آینده خود به نام جاستین ماسک که نویسنده‌ای با استعداد بود، آشنا شد؛ نتیجهٔ ازدواج ایلان با این شخص، ۵ پسر (دوقلو و سه قلو) به نام‌های دامیان (Damian)، گریفین (Griffin)، خاویر (Xavier)، ساکسون (Saxon) و کای (Kai) بود؛ در واقع ایلان ۶ پسر داشت، ولی یکی از آن‌ها در دوران کودکی به دلیل بیماری از دنیا رفت. با این وجود رابطهٔ ایلان با جاستین، بعد از ۸ سال (سال ۲۰۰۸) به هم خورد و در سال ۲۰۱۰ برای دومین بار و این‌بار با بازیگر بریتانیایی به نام تلولاه ریلی ازدواج کرد؛ اما این‌بار هم بعد از ۴ سال زندگی با او، در سال ۲۰۱۴ از همسر خود جدا شد.

ایلان ماسک به مدت دو سال در انتاریو مشغول تحصیل بود و پس از آن، در نهایت در سال ۱۹۹۲ رؤیای خود را به واقعیت تبدیل و به ایالات متحده نقل مکان کرد؛ در واقع پس از دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا توانست زندگی خود را در ایالات متحده آغاز کند. او مدرک کارشناسی را در رشتهٔ فیزیک به دست آورد اما سال بعد تصمیم گرفت که در مدرسهٔ وارتون دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی در رشتهٔ علوم اقتصادی را نیز به دست آورد.[۷]

زندگی حرفه‌ای
زیپ۲
مقالهٔ اصلی: زیپ۲
ماسک در سال ۱۹۹۵ به همراه برادرش کیمبال ماسک، شرکت نرم‌افزاری زیپ۲ را تأسیس کرد. شرکت یک «راهنمای شهری» برای صنعت انتشارات روزنامه را توسعه و به بازار ارائه داد.[۸] ماسک قراردادهایی با نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون[۹][۱۰] بست و اعضای هیئت مدیره را برای ادغام با شرکتی به نام سیتی‌سرچ[۱۱] منصرف کرد. کامپک زیپ۲ را با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به وسیله سهام در سال ۱۹۹۹ تصاحب کرد.[۱۲] ۷٪ یا ۲۲ میلیون دلار از فروش به ماسک رسید.[۹]

پی‌پال و ایکس.کام
مقالهٔ اصلی: پی‌پال
در مارس ۱۹۹۹، ماسک پی‌پال (ایکس.کام) را به عنوان یک سرویس‌دهنده مالی و یک شرکت پرداخت ایمیلی تأسیس کرد.[۸][۱۱] یک سال بعد شرکت با «کانفینیتی» ادغام شد،[۹][۱۰] که منجر به ایجاد یک شرکت تابعه به نام پی‌پال شد.[۹] پی‌پال و ایکس.کام هر کدام یک سیستم پرداخت فرد به فرد مبتنی بر ایمیل داشتند.[۹] ماسک علاقه بیشتری به برند پی‌پل نسبت به ایکس.کام نشان داد. در ابتدا برندسازی پی‌پل به کمک ایکس.کام، سپس انتقال ایکس.کام به زیردامنه پی‌پل.[۹] تغییرات او به‌طور رسمی برند ایکس.کام را برای همیشه حذف کرد. به دنبال این تغییرات، هیئت مدیره مؤسس پی‌پل پیتر تیل را به صورت موقت به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب کرد.[۹] در اکتبر ۲۰۰۲، ای‌بی با ۱٬۵ میلیارد دلار به وسیله سهام پی‌پال را به دست آورد، که ۱۶۵ میلیون دلار آن به ماسک رسید.[۱۳] قبل از فروش، ماسک با مالکیت ۱۱٬۷٪ از سهام پی‌پل، بزرگترین سهام‌دار شرکت بود.[۱۴]

ایلان ماسک به دلیل اصرارش بر انتقال زیرساخت‌های پی‌پل از یونیکس به مایکروسافت ویندوز از سمت مدیریت این شرکت اخراج شد.[۱۵]

اسپیس‌اکس
مقالهٔ اصلی: اسپیس‌اکس
در ژوئن ۲۰۰۲، ماسک سومین شرکت خود را در زمینه فناوری‌های اکتشاف فضایی با نام اسپیس‌اکس تأسیس کرد.[۱۶] ماسک مدیرعامل اجرایی و مدیر فناوری بخش هاوتورن شرکت است. اسپیس‌اکس توسعه دهنده و تولیدکننده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی است. اولین وسیله‌های نقلیه این شرکت موشک‌های فالکن ۱ و فالکن ۹ و اولین سفینه فضایی این شرکت دراگن (فضاپیما) است.[۱۷]

ایلان ماسک به فکر ایجاد یک شرکت تکنولوژی اکتشافات فضایی (SpaceX) افتاد. این فکر از ایدهٔ بلندپروازانهٔ کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی برای ترغیب مردم به منظور مهاجرت و ساکن شدن بر روی مریخ نشات گرفت. اسپیس‌اکس در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و در هاوتورن، کالیفرنیا، ایالات متحده مستقر شده‌است.

ایلان ماسک با این موقعیت مهاجرت و سکونت در مریخ مسحور شد و Mars Oasis را ایجاد کرد. هدف این پروژه ایجاد گلخانه‌های خودکار بود که در آینده بتواند به پایه‌ای برای یک اکوسیستم خودکفا تبدیل شود. مشکل اصلی، هزینهٔ زیاد تحویل گلخانه به مریخ بود. ماسک حتی تلاش کرد وسایل نقلیه‌ای از Russian Federation راه اندازی کند و راجع به آن با مقامات روسیه بحث کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت که با آن‌ها معامله نکند. بعدها ماسک ایدهٔ طراحی راکت و سفینه‌های فضایی قابل استفادهٔ مجدد را عنوان کرد.

در ماه مارس سال ۲۰۰۶، ایلان ماسک بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بر روی اسپیس‌اکس سرمایه‌گذاری کرد. محدودهٔ قیمت هر راکت از ۱۵ میلیون دلار در فدراسیون روسیه تا ۶۵ میلیون دلار در ایالات متحده است و این قیمت‌ها برای یک کارآفرین بیش از حد بالا به نظر می‌رسیدند. او محاسبه کرد که هزینهٔ تمام شده قطعات مورد نیاز برای ساخت یک راکت تنها ۲ درصد قیمت راکت در ایالات متحده بود. این موضوع ماسک را خشمگین کرد. او ریشهٔ این مشکل را در بوروکراتیزه صنعت هوا و فضا، رقابت کم شرکت‌های بزرگ و تلاش‌های تحمیلی برای جلوگیری از ورود نقش‌های جدید دید.

ماسک مطمئن بود که هزینه‌های ایجاد و راه اندازی راکت و سفینه‌های فضایی را می‌تواند تا ۱۰ برابر کاهش دهد. اول از همه او به بازنگری در هدف از پرواز فضائی نیاز داشت. مأموریت اصلی اسپیس‌اکس تحویل فضانوردان و محموله‌ها به ایستگاه فضایی نیست، بلکه استعمار سیارات دیگر مانند مریخ است و ایلان ماسک می‌خواهد این کار را به صورت مؤثری انجام دهد. در اوت سال ۲۰۰۸، یکی از اولین سرمایه‌گذارانی که از نظر مالی ایلان را حمایت کرد، فاندرز فاند (Founders Fund)، یکی از شرکای سابق خود در پی پل، پیتر تیل و دیو مک کلور (Dave McClure) بود. در ژوئن سال ۲۰۰۹، استیو جروتسون (Steve Jurvetson) به نمایندگی از DFJ Venture که جزء فاندرز فاند بود، سرمایه‌گذاری نامعلومی انجام داد که به نظر می‌رسد حداقل ۱۵ میلیون دلار از ۶۰ میلیون لارنهادی بود. در ۹ نوامبر سال ۲۰۱۰، DFJ Venture و Founders Fund سرمایه‌گذاری دیگری بر روی اسپیس‌اکس کردند که در نهایت اسپیس‌اکس به ۵۰٫۲ میلیون دلار افزایش یافت. بعد از این حجم سرمایه‌گذاری باز هم سهام ایلان ماسک از اسپیس‌اکس، ۶۶ درصد است.

اسپیس اکس در سال ۲۰۰۲ بر روی سیستم راکت فالکون ۱ مشغول به کار شد. ساخت این راکت تقریباً ۴ سال طول کشید و برای طراحی آن صدها میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های شخصی مصرف شد. در بازهٔ زمانی بین سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵، چندین شرکت مانند دارپا، ناسا، ORS ,Celestis ,ATSB ,SpaceDev ,Orbcomm ,NSPO و آستریوم به اسپیس‌اکس علاقه‌مند شدند و چندین مورد از تست‌های راه اندازی راکت فالکون ۱ را اجرا کردند.

در ۲۰۰۶–۲۰۰۸ سه پرواز اول این راکت با شکست همراه بود. در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۸، چهارمین تلاش فالکون ۱ در نهایت نتیجه داد. اگر چهارمین تلاش آن هم با شکست روبرو می‌شد شاید دیگر اسپیس‌ایکس وجود نداشت. ناسا با این دستاورد تحت تأثیر قرار گرفت و با این شرکت یک قرارداد ۱٫۶ میلیارد دلاری برای پرواز فضانوردان آمریکایی از مدار زمین امضا کردند. ناسا هم‌اکنون برای پرواز ۱۲ محموله با استفاده از فضاپیمای دراگن و راکت فالکون ۹ برنامه‌ریزی می‌کند.


ماسک و رئیس‌جمهور باراک اوباما در سایت پرتاب فالکون ۹ در سال ۲۰۱۰
در اکتبر سال ۲۰۱۲، اسپیس‌اکس چندین نمونه از موتورهای راکت را آن هم بدون هیچ حمایتی از سوی دولت توسعه داد: Kestrel ,Merlin 1 ،Draco و Super Draco. موتور آخری که ذکر شد برای استفاده در خانوادهٔ فالکون ها؛ که فالکون ۱، فالکون ۹ و فالکن هوی هستند و همچنین استفاده در سفینه فضایی دراگون توسعه داده شد.


ایلان ماسک در یک کنفرانس خبری بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز فالکن هوی در سال ۲۰۱۴
با این وجود در این زمان ایلان برای عرضهٔ جهانی سهام حاضر نشد. بنا به گفتهٔ ایلان ماسک، همهٔ این دستاوردهای اسپیس‌اکس پیش زمینه‌ای برای تحقق رؤیای بزرگ او «سفر به مریخ» هستند. اسپیس‌اکس در حال طراحی فرایند حمل ونقل برای مهاجرت به مریخ است. همچنین مهندسین ماسک، به منظور حمل افراد از زمین به مریخ در حال کار بر روی موتورهای نوآورانه‌ای از راکت (راکت‌های Grasshopper و فالکون ۹) و سفینهٔ فضایی Red Dragon که نسخه‌ای اصلاح شده از کپسول دراگون است هستند.

Grasshopper و فالکون ۹ پرتابه‌های آزمایشی بوده که قادر به فراز و فرود عمودی هستند. در ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۵ بعد از راه اندازی شکست خورده، اولین تلاش برای به زمین نشستن راکت فالکون ۹ اسپیس‌اکس صورت گرفت؛ این راکت با شتاب زیادی فرود آمد. با این وجود تیم اسپیس‌اکس موفق به ایجاد یک مانور سخت شد و یک راکت با پلتفرم شناور را بر روی سواحل فلوریدا فرود آورد.

در ۱۲ فوریهٔ سال ۲۰۱۵، راکت فالکون ۹ در سومین تلاش ایلان ماسک برای فرود سالم این راکت، موفق شد فالکون ۹ را به مدار بفرستد و در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، این راکت را سالم به زمین بنشاند. در این مأموریت ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی و نیروی هوایی ایالات متحده با اسپیس‌اکس همکاری کردند. این ماهواره به منظور شناسایی و اطلاع از تولید گازهای گلخانه‌ای شدید از سوی خورشید که می‌تواند بر روی زیرساخت ارتباطات، نزدیک شدن ماهواره به زمین و شبکه‌های قدرت تأثیر بگذارد، توسعه داده شد.

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت از طریق توییتر دربارهٔ فرود عمودی نرم این راکت در اقیانوس خبر داد. از آنجایی که ممکن است همیشه مکانی مناسب در طیفی وسیع برای فرود وجود نداشته باشد، این مورد می‌تواند نویدی برای فرود موفق در دریا در آب و هوایی غیر طوفانی باشد. بنا به گفتهٔ او، در بازهٔ بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، هر داستان علمی تخیلی به واقعیت می‌پیوندد.[۷]

تسلا موتورز
مقالهٔ اصلی: تسلا موتورز

ایلان ماسک در کنار خودرو تسلا مدل اس در سال ۲۰۱۱
تسلا موتورز در ژوئیه ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) و مارک تارپنینگ تأسیس شد.

این شرکت از همان ابتدای کار، خود را به عنوان اولین سری تولیدکنندهٔ وسایل نقلیهٔ الکتریکی معرفی کرد و بنیان‌گذاران آن در رؤیای بی‌نیاز ساختن مشتریان از سوخت بنزین به سر می‌بردند. ایلان ماسک از حامیان چنین اقدامات آرمانی بود.

بالاخره در سال ۲۰۰۴ با سرمایه‌گذاری در این استارتاپ و با سهم شخصی ۷۰ میلیون دلاری خود در این پروژه شریک شد. او در ابتدا به عنوان مدیر اجرایی و طراح محصول مشغول به کار شد. ماسک در طراحی اولین اتومبیل الکتریکی مشارکت کرد؛ که در واقع یک خودروی اسپورت تسلا رودستر بود. ایلان ماسک اصرار داشت که به منظور به حداقل رساندن وزن خودرو، استفاده در ماژول باتری و حتی برخی از المان‌های ظاهری مانند چراغ‌های جلوی ماشین، از مواد کامپوزیت فیبر کربن در بدنهٔ ماشین استفاده کنند. تا اینکه در سال ۲۰۰۶ این پروژه در روزنامه‌ها منتشر شد و ایلان ماسک هم برای طراحی تسلا روداستر جایزهٔ Global Green 2006 را دریافت کرد. تسلا موتورز به رشد خود ادامه داد و در حال حاضر، تعداد زیادی از سرمایه داران بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ از جملهٔ آن‌ها می‌توان به مؤسسین گوگل، لری پیج و سرگئی برین اشاره کرد. مبلغ کل سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده‌است.

با این حال هنگامی که تسلا روداستر در سال ۲۰۰۷ وارد مرحلهٔ تولید شد، ایلان ماسک با بدشانسی روبرو شد. برخی عیب‌های مدیریتی منجر به این امر شد که قیمت واقعی فروش این وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی، تقریباً دو برابر قیمت اصلی ۹۲ هزار دلاری شود. علاوه براین، مارتین ابرهارد هم مسبب یک اشتباه استراتژیک بود. در طول این بحران ایلان مهارت مدیریتی خود را نشان داد؛ او هرکسی را که باعث توقف این پروژه شده بود اخراج کرد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به ابرهارد و تعدادی از کسانی که نقش کلیدی در شرکت داشتند، اشاره کرد. بعد از این ماجرا، ایلان ماسک به تنهایی این شرکت را رهبری می‌کرد. پس از آنکه یک مدیر عامل موقت به نام مایکل مارک جایگزین ابرهارد شد، ابرهارد به دادگاه شکایت کرد ولی این مشکل به صورت مسالمت‌آمیز حل شد به‌طوری‌که هیچ جزئیاتی از این موضوع به بیرون درز نکرد.

در دسامبر سال ۲۰۰۷، زیو دوری به عنوان مدیر عامل و رئیس تسلا موتورز انتخاب شد. ایلان ماسک نسبت به زیو دوری مدیر عامل بهتری بود و به این ترتیب نائب رئیس شد. در نهایت دوری در دسامبر سال ۲۰۰۸ این شرکت را ترک کرد.

در آستانهٔ بحرانی که ذکر شد، ایلان ماسک با کاهش مؤثر هزینه‌ها به کار خود ادامه داد؛ تعدیل نیرو کرد، از تأمین‌کننده‌های قطعات، تقاضای قیمت پایین‌تر کرد و برخی از دفاتر را تعطیل کرد و در نهایت تسلا روداستر در سال ۲۰۰۸ با حدود ۲۰ هزار دلار افزایش قیمت عرضه شد.

ماسک برای حفظ تسلا موتورز، مجبور شد که شرکت توسعهٔ نرم‌افزار Everdream را به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به دل بفروشد؛ ایلان از سهامداران اصلی این شرکت بود. او این بودجهٔ اضافی را به تسلا موتورز تزریق کرد. علاوه بر آن، مک لارن F1 مورد علاقهٔ خود را فروخت و شرکت را از ورشکستگی نجات داد. ماسک حتی به مشتریان خود ضمانت شخصی داد که در صورت شکست کسب و کار مبالغی که هزینه کرده‌اند را بازمی‌گرداند. افت صنعت خودرو چشمگیر بود. در این بین دایملر آگ یک بنگاه اتومبیل آلمانی بر روی تسلا موتورز سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری کرد و کمک کرد تا شرکت از این بحران نجات یابد. مدتی بعد دپارتمان انرژی ایالات متحده، گنجایش تسلا موتورز را در میان شرکت‌های حمل و نقل نوآورانه تصویب کرد و آن را برای دریافت وام مجاز خواند. بعد از آن، برخی از افراد بدبین، حمایت دولت از تسلا موتورز را نکوهش کردند؛ دلیل آن‌ها این بود که محصولات این شرکت به صورت انحصاری برای خریداران ثروتمند متمرکز شده‌است.

در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۰، تسلا موتورز فروش عرضه اولیه سهام خود را آغاز کرد. این کمپانی دومین شرکت ماشین‌سازی (بعد از فورد) در تاریخ ایالات متحده بود که به بازار فروش اولیهٔ سهام وارد شد. با این حال که تسلا موتورز به مدت ۱۰ سال سودآور نبود، با ۱۷ دلار در هر سهم بر نزدک مرکب ذکر شد و بیش از ۲۲۵ میلیون دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری شد و این بهترین زمان برای ورود به بازار فروش اولیهٔ سهام بود.

در ۵ فوریه سال ۲۰۱۵، یک سهم از سهام تسلا موتورز، به ارزش ۲۲۰٫۹۹ دلار قیمت‌گذاری شد و ارزش کل بازار آن به ۲۷٫۴۴ میلیارد دلار رسید. ایلان ماسک صاحب ۳۰ درصد از سهام تسلا موتورز است.

دلیل اصلی موفقیت مالی تسلا، یک مدل پریمیوم تسلا مدل اس، با باتری ای که ۲۶۵-مایل (۴۲۶-کیلومتر) را در یک تست ۵ سیکل EPA را طی می‌کرد، بود. تولید تسلا مدل اس در ژوئن سال ۲۰۱۲ با قیمت اولیهٔ ۶۹۹۰۰ دلار آغاز شد و توانست از مجموع ۱۰۰ امتیاز، ۹۹ امتیاز را توسط Consumer Reports و بالاترین امتیاز ایمنی را به خود اختصاص دهد.

زمان ارائهٔ مدل اس، ماسک قاطعانه اعلام کرد که در ۲۰ سال آینده بیش از نیمی از خودروهای تولیدی، از نوع الکتریکی خواهند بود. با این وجود حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کنند که این تخمین ماسک تحقق نخواهد یافت. اما ایلان ماسک توانایی خود را تا به اینجای کار به خوبی نشان داده‌است و باید منتظر بمانیم تا شاهد تحولاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، باشیم.

ایلان ماسک معتقد است که جهان کاملاً وابسته به نفت است. این وابستگی منجر به تغییرات آب و هوایی و تنش‌های ژئوپولیتیک دائمی می‌شود. اجتناب از موتورهای احتراق داخلی و جایگزین کردن آن با موتورهای الکتریکی می‌تواند شرایط را تغییر دهد؛ بنابراین تسلا موتورز یک کسب و کار صرف برای ماسک نیست.

ایلان ماسک با شروع یک مناظرهٔ رسانه‌ای با مقاله‌نویس نیویورک تایمز به نام JohnM.Broder در مورد یکی از درایو تست‌های تسلا مدل اس، به منظور حفظ تبلیغات جالب این شرکت به کار خود ادامه داد. لازم است ذکر شود که این شاهکار تبلیغاتی نتیجه داد و در نیمهٔ اول سال ۲۰۱۳، ۱۰۵۰۰ واحد از تسلا مدل اس به فروش رسید.

در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۴، تیم تسلا موتورز از مدل اس ۸۵دی و پی۸۵دی رونمایی کردند. این، اولین ماشینی ست که از موتور دوال برخوردار است. مدل اس پی۸۵دی، با قدرت ۶۹۱ اسب بخار، از مود شتابه فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد؛ این ماشین سرعت صفر تا صد کیلومتر را عرض ۳٫۲ ثانیه به دست می‌آورد. علاوه بر تمام اینها، این ماشین می‌تواند به سیستم انقلابی اوتوپایلت مجهز شود: این سیستم از یک دوربین در جلو، رادار، سنسور فراصوتی ۳۶۰ درجه، که وقایع اطراف ماشین را تحت نظر دارد، بهره می‌برد. تسلا مدل اس با سیستم اوتو پایلت تعبیه شده در آن به راحتی می‌تواند خطوط جاده را تشخیص داده و مسیر خود را در بین این خطوط انتخاب کند. علاوه بر این، سیستم اوتو پایلت می‌تواند عابرین پیاده و موانع جاده را شناسایی کرده و از برخورد با آن‌ها اجتناب کند، یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم، توانایی خواندن تابلوهای رانندگی در جاده هاست، این ماشین می‌تواند سرعت را با توجه به آن‌ها تنظیم کند. عمر باتری این ماشین هم تقویت شده‌است. قیمت اولیهٔ این ماشین ۷۹۹۰۰ دلار برآورد شده‌است. با تمام این اوصاف، برخی قابلیت‌های تسلا مدل اس شبیه به مدل اس ۶۰ طراحی شده‌است. خبرگزاری کانسومر ریپورتز، در سال ۲۰۱۴ تسلا مدل S را برای دومین سال متوالی، به عنوان بهترین ماشین سال اعلام کرد.

مدل دیگری که برای نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شده، تسلا مدل ایکس است. در سپتامبر سال ۲۰۱۵ شش مدل اول تسلا ایکس، در یک رویداد راه اندازی در کارخانهٔ فرمونت تحویل داده شد. تیم تسلا موتورز، مدل ایکس پی۹۰دی و ۹۰دی را طراحی کردند. مدل ایکس پی۹۰دی دارای توان موتور جلوی ۲۵۹ اسب بخار و توان موتور عقب ۵۰۳ اسب بخاری ست و سرعت صفر تا صد کیلومتر را در عرض ۳٫۲ ثانیه پر می‌کند و از سیستم انتخابی Ludicrous شتابی استفاده می‌کند. علاوه بر همهٔ اینها، تسلا ایکس از شیشه جلوی پانوراما، ۷ صندلی و درهای عقبی که به سبک بال پرنده یا فالکون باز می‌شوند، بهره می‌برد. این خودرو مجهز به اولین فیلتر HEPA واقعی با دکمهٔ "Bioweapon Defense Mode" است. ماسک بیان کرد که هنگامی که فیلتر هپا عمل می‌کند، هیچگونه باکتری، ویروس یا گرده‌ای نمی‌تواند در داخل کابین شناسایی شود. همان‌طور که گفته شد مدل ایکس به درب فالکون مجهز شده که به‌طور خودکار برای قوس بهینه برای بازشدن، تنظیم می‌شوند.

ایلان ماسک در حال برنامه‌ریزی برای پوشش ایالات متحده، اروپا و آسیا با شبکه‌ای از ایستگاه‌های سوپرشارژر است. در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۵ تعداد ۵۰۳ ایستگاه سوپرشارژر با ۳۰۰۷ سوپرشارژر در جهان وجود داشته‌است.[۷]

سولارسیتی
مقالهٔ اصلی: سولارسیتی
ماسک مفهوم اولیه از سولارسیتی را ارائه داد، که پس از آن توسط پسرعموهایش لیندان و پیتر رایو در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد.[۱۸][۱۹] ماسک بزرگترین سهام‌دار باقی مانده‌است. سولارسیتی هم‌اکنون بزرگترین ارائه دهنده انرژی خورشیدی در ایالات متحده آمریکا است.[۲۰]


ون‌های نصب پنل خورشیدی سولارسیتی در سال ۲۰۰۹
سولارسیتی یک شرکت ارائه دهندهٔ خدمات انرژی است که مقر آن در سان ماتئو، کالیفرنیا، ایالات متحده است. مؤسسان سولار سیتی دو پسر عمو به نام‌های لیندون و پیتر رایو هستند. ایلان ماسک یکی از سهامداران این شرکت است. در سال ۲۰۰۳، ایلان پس از فروش ۱۱ درصد از سهام خود در پی پل توانست ۱۰ میلیون دلار روی این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

سولارسیتی، سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای خانه‌ها، کسب و کارها و دولت تأمین می‌کند. این شرکت چندین برنامه برای صاحب خانه‌ها فراهم می‌کند: برنامهٔ وام "مای پاور (MyPower)"، اجارهٔ خورشیدی و قرارداد خرید توان خورشیدی.

در ماه مه سال ۲۰۰۸، این شرکت برای تأمین توان برج نظارت و سرور، برای بریتیش موتورز و ای‌بی، سیستم‌های برقی تأمین شده با انرژی خورشیدی ساخت.

در ۱۵ ژانویه سال ۲۰۱۵، سولار سیتی برای راه اندازی یک مرکز مالی خورشیدی جدید به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار با گروه کرِدی-سویس همکاری کرد. این تسهیلات اعتباری به منظور کمک به مشتریان در سرمایه‌گذاری در سیستم‌های انرژی خورشیدی از طریق برنامهٔ وام «مای پاور» سولارسیتی شکل گرفت. برنامهٔ انرژی نامبرده به مشتریان این امکان را می‌دهد که به منظور پرداخت هزینهٔ کمتر برای برق، سیستم‌های خورشیدی خودشان را فعال کنند. به‌طور مثال این برنامه به کاهش هزینه در کیلو وات – ساعت کمک می‌کند و مشتریان برای سال اول، ملزم به بازپرداخت این وام به صورت ۱۶ سنت در هر کیلو وات – ساعت هستند.

مفاهیم پشت سولارسیتی به‌طورکلی بر پایهٔ صرفه جویی در هزینه، سازگاری با محیط زیست و به‌طور کلی منطبق شدن با ایدئولوژی ایلان ماسک قرار دارد. از همه مهم‌تر، این شرکت سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای ایستگاه‌های سوپرشارژر تسلا موتورز فراهم می‌کند.

با این همه، رهبری در این صنعت، سولارسیتی را از انتقاد منتقدین حفظ نمی‌کند. برخی از منتقدین می‌گویند که این توان الکتریکی خورشیدی هرگز به یک مدل کسب و کار تبدیل نخواهد شد و با توجه به این واقعیت که رقابت در این صنعت بیش از حد بالاست، ممکن است که موقعیت پیشروی این شرکت را به چالش بکشد. با این وجود، در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۲، یعنی زمانی که سولارسیتی به بازار عرضه اولیه سهام وارد شد، ارزش سهامش از ۸ میلیون دلار به ۱۱٫۷۹میلیون دلار افزایش یافت. در ۱۳ فوریهٔ سال ۲۰۱۵، قیمت این سهام اشتراکی، ۵۷٫۶۰ دلار، و ارزش کل بازار ۵٫۵۳ میلیارد دلار بود. هم‌اکنون ایلان ماسک صاحب ۲۵ درصد از سولار سیتی است.

تحلیلگران معتقدند تضمین ایلان ماسک در چشم‌انداز این شرکت اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این شرکت است. اگر خالق اسپیس اکس و تسلا موتورز بر روی این تکنولوژی مصمم است، بدان معناست که هدف بزرگتری پشت آن نهفته‌است.[۷]

هایپرلوپ
مقالهٔ اصلی: هایپرلوپ

نمونه اولیه پوسته هایپرلوپ یک در سال ۲۰۱۹
در ۱۲ اوت ۲۰۱۳، ماسک از طرح جدیدی برای انتقال بین لس‌آنجلس بزرگ و منطقه خلیج سانفرانسیسکو رونمایی کرد. او در ژانویه ۲۰۱۵ از طرحی خبر داد که طی آن مسیری تونل مانند برای حرکت کپسول‌هایی فوق مدرن حامل مسافران راه‌اندازی می‌شود. کپسول‌هایی که در این مسیرها به کار گرفته می‌شوند با سرعت سرسام‌آور ۱۲۸۷ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و این یعنی بالاترین سرعتی که تاکنون برای جابجایی افراد بر روی زمین و در قالب سیستم حمل و نقل زمینی ارائه شده‌است. مسافران درون کپسول‌های آلومینیومی مخصوصی می‌نشینند.[۲۱]

هایپرلوپ بر مبنای تکنولوژی مشابهی در قطارهای شناور مغناطیسی است. یک ضربهٔ الکترومغناطیسی به منظور حرکت «غلاف» یا «کپسول» استفاده می‌شود و یک فشار هوای کم، دستیابی به سرعت‌های بالاتر از هر وسیلهٔ حمل ونقل زمینی دیگری را فراهم می‌سازد.

هایپرلوپ دو برابر سریع تر از یک هواپیما خواهد بود و به هیچ برنامه‌ای محدود نمی‌شود. ایلان ماسک می‌خواست کانسپت هایپرلوپ و چگونگی ساخت یک سیستم حمل و نقل کارامد درآینده‌ای نزدیک را با جری براون، فرماندار کالیفرنیا و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به اشتراک بگذارد. ماسک فکر می‌کند که هایپرلوپ می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای برنامه‌های دولت به منظور ساخت راه‌آهن با سرعت بالا بین سان فرانسیسکو و لس آنجلس که هزینه‌ای بیش از ۷۰ میلیارد دلار خواهد داشت، باشد. به نظر ایلان ماسک صرف این حجم از بودجهٔ کشور برای توسعهٔ این نوع آهسته از حمل و نقل کار اشتباهی است.

سیستم حمل ونقل هایپرلوپ از پانل‌های خورشیدی نصب شده در طول مسیر استفاده می‌کند. علاوه بر این، وسایل ساخته شده در دیگر شرکت‌های ماسک در اینجا هم مفید واقع می‌شوند: در حقیقت از موتور و قطعات الکترونیکی از تسلا موتورز برای کپسول‌ها استفاده می‌شود، مهندسان سولارسیتی می‌توانند در زمینهٔ پانل‌های خورشیدی کمک کنند و اسپیس ایکس هم می‌تواند موادی که در فضا تست شده‌اند را در اینجا هم به اشتراک بگذارد.

در این کانسپت یک کپسول قادر خواهد بود تعداد ۲۸ نفر را حمل کند و اگر بودجهٔ این پروژه از ۶ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد، یک کپسول باری هایپرلوپ می‌تواند تا سه خودرو را حمل کند. شتاب شروع این کپسول شبیه به یک هواپیما خواهد بود. در یک مسیر اولیه ۷۰ کپسول با تأخیر زمانی حداقل ۷۰ ثانیه وجود خواهد داشت؛ فاصلهٔ ایمن بین این کپسول‌ها ۵-مایل (۸٫۰-کیلومتر) خواهد بود. اگر قیمت هر بلیط یکطرفه ۲۰ دلار باشد، دورهٔ بازپرداخت سرمایه‌گذاری ۲۰ سال خواهد بود و تعداد مسافرانی که سالانه به این صورت حمل می‌شوند به ۷٫۴ میلیون می‌رسد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، اولین سیستم حمل و نقل هایپرلوپ در امتداد بزرگراه کالیفرنیا ساخته می‌شود. ایلان ماسک از امنیت بی سابقهٔ این سیستم برای مسافران، در میان دیگر وسایل حمل و نقل وعده می‌دهد.

ماسک معتقد است که گزینهٔ هایپرلوپ برای حمل و نقل شهرستان‌های بزرگی که در فاصلهٔ ماکزیمم ۹۰۰-مایل (۱٬۴۰۰-کیلومتر) یکدیگر هستند، مناسب است و برای مسافت‌های طولانی‌تر هم گزینهٔ هواپیما مناسب تر می‌باشد.

با وجود اینکه ماسک هنوز برای اختصاص زمان کافی برای کانسپت هایپرلوپ آماده نیست، اما همچنان تمایل دارد که از توسعهٔ این نمونهٔ اولیه، سرمایهٔ مورد نیاز را تهیه نماید. ایلان ماسک طراحی هایپرلوپ را تحت یک طراحی منبع باز (اپن سورس) ایجاد کرده‌است و به هرکسی اجازه می‌دهد که با پشتیبانی کامل، این نسخهٔ فعلی را بهبود دهند.

در ۵ ژانویه سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک در طول سخنرانی خود در دهمین انجمن سالانهٔ حمل و نقل تگزاس از ایجاد مسیری آزمایشی برای تست بتای هایپرلوپ خبر داد؛ مکانی در تگزاس به طول ۵-مایل (۸٫۰-کیلومتر). طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است که این مسیر در آینده برای شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و گروهی از دانشجویان مهندسی مستعد کپسول‌های طراحی خود را تست کنند. ماسک همچنین برای سازماندهی رقابت و مسابقهٔ سالانهٔ دانشجویی بر سر کپسول‌های هایپرلوپ مانند Formula SAE برنامه‌ریزی می‌کند.

در ۲۶ فوریهٔ ۲۰۱۵، تکنولوژی حمل و نقل هایپرلوپ توافقنامه‌ای را برای شروع ساخت اولین مسیر آزمایشی در مقیاس کامل در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ و تکمیل ساخت در سال ۲۰۱۷ و پذیرش مسافر در سال ۲۰۱۸ امضا کرد. در حال حاضر HTT برای ساخت یک مسیر آزمایشی به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.[۷]

قرار است این طرح حد فاصل سان فرانسیسکو تا لس آنجلس در غرب آمریکا راه اندازی شود. نسخه ویژه حمل مسافرین با هزینه ۶ میلیارد دلار و نمونه مخصوص حمل خودروها با صرف بودجه ۷/۵ میلیارد دلار طراحی و ساخته می‌شود.

اوپن ای‌آی
مقالهٔ اصلی: اوپن ای‌آی
اوپن ای‌آی (به انگلیسی: Open AI) یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی (AI) است که هدفش توسعه هوش مصنوعی بی‌ضرر (به انگلیسی friendly AI) برای خدمت به بشریت است.

استراتژی
ماسک این سؤال را مطرح می‌کند که: «بهترین کاری که می‌توان برای اطمینان از خوب بودن آینده کرد چیست؟ می‌توان در حاشیه نشست و کاری نکرد یا می‌توان در ساختار صحیح برای توسعه هوش مصنوعی به نحوی که ایمن و مفید باشد مشارکت کرد.» ایلان ماسک اذعان می‌نماید که همواره در مسیر توسعه هوش مصنوعی (بی‌ضرر) ریسک ساخته شدن چیزی که از آن می‌ترسیم وجود دارد، با این حال، بهترین دفاع این است که «تا می‌توانیم به توانمند کردن افراد برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی کمک کنیم. اگر همه قدرت هوش مصنوعی داشته باشند، آنگاه هیچ شخص یا گروهی وجود نخواهد داشته که ابرقدرت هوش مصنوعی باشند»[۲۲]

تاریخچه
در اکتبر ۲۰۱۵، ماسک، آلتمن و سایر سرمایه‌گذاران تشکیل این سازمان را با سرمایه اولیه ۱ میلیارد دلار اعلام کردند.

در ۲۷ آوریل ۲۰۱۶، OpenAI، نسخه عمومی و بتای "Open AI Gym" و پلتفرم آن را برای یادگیری تقویتی منتشر کردند.

در ۵ دسامبر ۲۰۱۶، اوپن ای‌آی، Universe، یک پلتفرم نرم‌افزاری برای اندازه‌گیری و آموزش هوش عمومی (general intelligence) مصنوعی از طریق منابعی مثل بازی‌ها، وبسایت‌ها و سایر کاربردها را منتشر کرد.[۲۳][۲۴][۲۵][۲۶]

طی تورنمنت بازی‌های ویدئویی The International 2017 Dota 2 در اوت ۲۰۱۷، اوپن ای‌آی، مسابقه ای بین یک بات نرم‌افزاری و بازیکن حرفه‌ای دوتا، به نام دندی، را به نمایش گذاشت. پس از این مسابقه، گرگ بروکمن مدیر ارشد تکنولوژی اوپن ای‌آی، اعلام کرد که این بات نحوه انجام بازی دوتا را طی دو هفته آموزش از طریق مسابقه با خودش فرا گرفته‌است و این بات برای ایجاد نرم‌افزاری برای انجام اعمال پیچیده‌ای مثل عمل جراحی آماده می‌شود.[۲۷][۲۸][۲۹]

ماسک در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ اوپن ای‌آی را ترک کرد و علتش را امکان تعارض فعالیتش در اوپن ای‌آی با برنامه تسلا برای توسعه هوش مصنوعی قادر به راندن اتومبیل‌ها، اعلام کرد.[۳۰]

نیورالینک
مقالهٔ اصلی: نیورالینک

سخنرانی ایلان ماسک دربارهٔ نورالینک
نیورالینک (به انگلیسی: Neuralink) یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی ساخته شده توسط ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و رایانه قابل کاشت در مغز یا به انگلیسی واسط مغز و رایانه (BMIs) تولید می‌کند. ساختمان مرکزی شرکت در سن فرانسیسکو است؛[۳۱] شرکت در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و در ۲۰۱۷ به عموم معرفی شد.[۳۲][۳۳]


اعتماد به نفس

یازار :

+0 به یه ن

داشتن مهارت اعتماد به نفس یکی از لازمه های زندگی اجتماعی است. ما از کودکی تا آخرین روزهای زندگی خود به داشتن این مهارت نیاز داریم. زیرا این موضوع ارتباط بسیار مستقیمی با کیفیت و موفقیت زندگی ما دارد. در بسیاری از مواقع نبود اعتماد به نفس می تواند مسیر زندگی یک شخص را تغییر داده و از رسیدن به موفقیت بازدارد! موضوعی که می بایست به آن توجه داشته باشیم این است که افزایش اعتماد به نفس با یکسری راهکارهای علمی و عملی قابل دستیابی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. در واقع اعتماد به نفس یک مهارت است و بصورت اکتسابی در طول زندگی هر شخص بدست می آید. حال اگر این مهارت پایین تر از حد لازم باشد با یکسری راهکارهای روانشناسی می توان آنرا افزایش داد.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس یا Self-Confidence یعنی قدرت نمایش توانایی ها در حد نیاز و خواسته فرد. یعنی اگر توانایی انجام یک کاری را داریم پس نیازی نیست نگران چیزهای دیگر باشیم. ممکن است اشتباه و یا آن چیزی که برخلاف خواسته ماست برای هر کسی که اعتماد بنفس بالایی دارد اتفاق بیافتد. اما نکته مهمتر اینجاست که با وجود اعتماد به نفس معمولا به چیزهایی که می خواهیم و می دانیم که می توانیم، می رسیم. اشخاصی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا عکس العمل افراد دیگر را بهانه ای قرار می دهند برای توجیه عدم انجام کار! اما این تصور اشتباه است زیرا ما در نظر انسانهای دیگر آنقدر مهم نیستیم که خودمان تصور می کنیم. دانستن این موضوع کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد تا با آرامش و آسودگی زندگی کنیم. ضمنا زمانی که ما می دانیم موفقیت مان حتمی است نیازی به داشتن نگرانی نیست.

چگونه مهارت خود را افزایش دهیم

علت نبود اعتماد بنفس باید ریشه یابی شده و راهکار صحیحی برای رفع آن ارائه شود. معمولا بسیاری از این مشکلات ریشه در کودکی فرد داشته و تا زمانی که بصورت اصولی برطرف نشود همراه اوست. خوشبختانه بدست آوردن مهارتهایی نظیر اعتماد بنفس در هر مرحله ای از زندگی با یکسری راهکارهای علمی و عملی قابل دستیابی است. یکی از بهترین راهکارهای برای حل دائمی این مشکل مراجعه به مشاور روانشناس است. علت اینکه محیطی فراهم می شود تا بتوان در قالب کارگاه های افزایش مهارت های اجتماعی، مشکلات خود را برطرف نمود. مژده به شما که در حال مطالعه این مطلب هستید! شما می توانید با شرکت در کارگاه های روانشناسی خانم دکتر جبلی با محوریت افزایش مهارت های اجتماعی، مشکلات خود را برطرف نمایید.

تاثیرات وجود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

داشتن مهارت اعتماد بنفس یک اصل اجتناب ناپذیر است. در صورتی که یک فرد این مهارت را داشته باشد خواهد توانست:

  • به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند.
  • در تحصیل و شغل موفق شود.
  • مورد تحصین و تمجید افراد در جامعه قرار گیرد.
  • از خود رضایت داشته و آرامش روحی روانی داشته باشد.
  • و ده ها مورد دیگر …

تاثیرات نبود اعتماد به نفس

نبود اعتماد بنفس مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه خواهد داشت. در این حالت موارد ذکر شده فوق می تواند کاملا برعکس برای فرد اتفاق بیافتد. متاسفانه وجود این مشکل زمینه ساز بسیاری از آسیب ها و بیماری های روحی و روانی است. به همین جهت توصیه می کنیم هر چه سریعتر نسبت به پیگیری و حل این مشکل و متعاقبا برای بدست آوردن مهارت لازم اقدام نمایید.

کسب مهارت اعتماد به نفس

به این منظور دو راهکار پیشنهاد می شود. راهکار اول مراجعه به روانشناس در قالب خدمات مشاوره فردی برای افزایش اعتماد به نفس است. برای اینکار می توانید از طریق شماره های موجود در صفحه تماس با ما ، ارتباط گرفته و زمان مراجعه برای خود رزرو نمایید. همچین راهکار دوم، شرکت در کارگاه های افرایش مهارت است که در زیر توضیح داده می شود.

نحوه شرکت در کارگاه های افزایش مهارت

کارگاه های افزایش اعتماد به نفس

در این حالت حدود 10 تا 20 نفر (خانم و آقا) در کارگاه ها شرکت می کنند. تعدد افراد این فرصت را فراهم می کند که بتوانند تمرین های کسب مهارتهای اجتماعی را بصورت واقعی انجام دهند. برای شرکت در کارگاه ها تنها کافیست به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و در بخش چهارم، فرم درخواست خدمات غیرمشاوره ای را تکمیل و ارسال نمایید. زمانی که درخواست ها برای حضور در کارگاه های روانشناسی به حدنصاب رسید با شما تماس گرفته می شود.

منبع: دکتر جبلی


عزت نفس

یازار :

+0 به یه ن

بهترین تعریف عزت نفس را «موریس روزنبرگ» و «ناتانیل براندن» ارائه کرده‌اند. روزنبرگ در کتاب «جامعه و عزت نفس در جوانان» می نویسد عزت نفس، ایمان داشتن فرد به ارزش کلی خودش است که در نهایت یک ویژگی خاص آن فرد به حساب می آید که هرچند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، تغییر دادن آن بسیار سخت است. براندن در کتاب «عزت نفس» تفاوت بین اعتماد به نفس و عزت نفس را مشخص می کند. در واقع براندن اعتماد به نفس را توانایی فرد در مقابله با چالش های پیش رو در زندگی هر فرد تعریف می کند.

به عبارتی اعتماد به نفس، اعتماد شما به توانایی هایتان در مقابله با چالش ها، تعامل با دنیا و حل مشکلات است. عزت نفس، حس ارزشمندی درونی شما است، یعنی نسبت به توانایی خود چه دیدگاهی دارید و تا چه اندازه خودتان را ارزشمند می دانید. ممکن است شما در یک زمینه خاص اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما احساس ارزشمندی درونی نکنید.

عزت نفس

براندن بیان می‌کند که افزایش عزت نفس نه تنها سبب بهتر شدن عملکرد شما را در زندگی می شود بلکه به درمان برخی از بیماری ها نیز کمک می کند. عزت نفس بالا سبب می شود که شما هنگام مواجه با مشکلات واقعیت را بپذیرید و به جای دلسوزی برای خود یا تسلیم شدن، علت ناکامی خود را پیدا کنید.

ویژگی افرادی که عزت نفس بالا دارند، چیست؟
برای درک بهتر این موضوع که عزت نفس چیست و هضم کامل آن در ادامه لیستی از ویژگی‌های افرادی که عزت نفس بالایی دارند که برای شما آورده‌ایم. البته ممکن است تمامی این ویژگی‌ها به صورت همزمان در یک شخص وجود نداشته باشد.

از خود و دیگران تشکر و قدردانی می کنند.
از رشد کردن استقبال می کنند و چالش ها را می پذیرند.
همواره در حال کشف ویژگی های درونی خود هستند.
اغلب خودشان تصمیم می گیرند، اما نظرات افراد صاحب نظر را نیز می پذیرند.
هنگام مواجهه با مشکلات و چالش ها واقع گرا هستند.
همواره خود و دیگران را به سمت جنبه های مثبت زندگی هدایت می کنند.
انگیزه کافی برای تلاش برای رسیدن به اهداف خود دارند.
در صورت شکست، دلیل آن را پیدا کرده و از اشتباهات خود درس می گیرند.
انتقادات دیگران را بدون تعصب گوش می دهند، چون می دانند ارزش وجودی آن ها به نظرات دیگران بستگی ندارد.
عزت نفس
 

غذای کمکی را از چه زمانی و با چه چیزی شروع کنیم؟
غذای کمکی را از چه زمانی و با چه چیزی شروع کنیم؟

مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ
 

[sibwp_form id=1]

 

ویژگی افرادی که عزت نفس پایین دارند، چیست؟
افراد با عزت نفس پایین دقیقا در نقطه مقابل افرادی هستند که عزت نفس بالایی دارند. از این رو آشنایی با ویژگی‌های این افراد نیز خالی از لطف نخواهد بود.

خودشان را دوست ندارند و دیگران را بهتر از خودشان می دانند.
هر کاری انجام دهند احساس می کنند به اندازه کافی خوب نیست.
نقاط ضعف خود را بزرگ می کنند و دید منفی و بدبینانه به زندگی دارند.
همیشه احساس ترس، اضطراب و افسردگی دارند.
انتقاد درست و سازنده را قبول نمی کنند.
در بیان نیازهای خود احساس شرم، خجالت و استرس دارند.
عزت نفس چیست؟
برای افزایش عزت نفس چه باید کرد؟
جذاب‌ترین‌ برندهای ترکیه رو اینجا ببین!
جذاب‌ترین‌ برندهای ترکیه رو اینجا ببین!

مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ
راهکارهای ساده‌ای برای افزایش عزت نفس وجود دارند. آگاهی از این راهکارها می‌تواند به شما کمک کند که این ویژگی مثبت را در خود تقویت کنید. در ادامه سعی کرده‌ایم چند مورد از مهم‌ترین این راهکارها را به صورت خلاصه برای شما لیست کنیم.

۱۰ نقطه قوت و ۱۰ نقطه ضعف خود را یادداشت کنید. به این ترتیب شما برداشتی واقع بینانه و صادقانه از خود دارید.
حداقل ۳۰ دقیقه در روز را به خود اختصاص دهید و فعالیت های مورد علاقه خود را در این زمان انجام دهید.
انجام کارهای متفاوت و مسئولیت پذیری جدید را تجربه کنید. سعی کنید برای انجام برخی کارها داوطلب شوید و اگر در انجام آن موفق نشدید، آن را بیان کرده و درباره علت عدم موفقیت و نقاط ضعف خود در این مورد با دیگران صحبت کنید.
هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. تنها کسی که شما حق دارید خودتان را با او مقایسه کنید، خودتان هستید.
خودتان را همانگونه که هستید دوست داشته باشید و با خود مهربان باشید. خودتان را ارزشمند بدانید و هر روز نقاط مثبت تان را به خود یادآوری کنید.
حتی به شوخی خودتان را تحقیر و مسخره نکنید.
حس گناهکار بودن و اینکه باعث ناراحتی و آزار دیگران شده اید را از خودتان دور کنید.
جسور و قاطع باشید. یعنی به نظرات و نیازهای دیگران احترام گذاشته و از آن ها نیز توقع داشته باشید که به نظرات و نیازهای شما احترام بگذارند. برای این کار می توانید به رفتار افراد قاطع نگاه کنید و کارهای آن ها را تکرار کنید.
ورزش کنید و تحرک خود را افزایش دهید. هنگام ورزش هورمون اندورفین (هورمون شادی) ترشح می شود که باعث افزایش عزت نفس شما می شود.
 

مشاوره آنلاین روانشناسی

دکوراسیون داخلی شیک و جذاب
دکوراسیون داخلی شیک و جذاب


 

برای افزایش عزت نفس خود می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

اگر دچار افسردگی، اضطراب و وسواس هستید برای درمان اقدام کنید.
منبع: درمانکده


طرحواره

یازار :

+0 به یه ن

طرحواره چیست و چگونه ما را هدایت می کند؟

در این مقاله سعی می کنیم تا در رابطه با یکی از مفاهیم عمیق و کاربردی  روانشناسی یعنی طرحواره صحبت کنیم.  به طور کلی می توان طرحواره را به عنوان یک الگوی ثابت در نظر گرفت که از طریق آن می توانیم دنیا را نظاره کنیم. این شاید ساده ترین تعریف برای طرحواره باشد.

روانشناسان معتقدند طرحواره ها نقش مهمی در سلامت روان داشته و می توانند رفتار آدمی را هدایت کنند. آن ها حتی تست طرحواره را برای سنجش جنبه های ناسازگار این الگوهای ذهنی و نشان دادن تاثیر طرحواره بر اختلالات روانی و مشکلات شخصیتی، طراحی نموده اند. با ما در این مقاله همراه باشید تا به طورکلی این مفهوم را برای شما توضیح دهیم. در زیر فهرست مطالبی که ارائه می شود را می توانید ملاحظه کنید:

فهرست مطالب

طرحواره چیست؟

طرحواره، قالب، چارچوب یا یک مفهوم شناختی می باشد که باعث افزایش سازماندهی و تفسیر اطلاعات می گردد. طرحواره ها مفید هستند چرا که به ما کمک می کنند تا بتوانیم با سرعت اطلاعات گسترده ای را در محیط زندگی مان تفسیر کنیم. این چارچوب های ذهنی باعث می شود تا اطلاعات اضافه را حذف نموده و فقط روی مواردی که عقاید و باورهای قبلی ما را تایید می کنند تمرکز نماییم. طرحواره ها باعث می شوند که ما بر اساس کلیشه های مشخصی رفتار نموده و اطلاعات جدید در مورد جهان را بر اساس آن  تنظیم و دسته بندی نماییم.

تست طرحواره های ناسازگار یانگ 

تست طرحواره های ناسازگار یانگ

طرحواره های ناسازگار یا تله های زندگی مهمترین دلیل بروز بسیاری از مشکلات، ناکامی ها، تعارضات، اختلافات بین فردی و بیماری های روانی است. هم اکنون می توانید این آزمون را انجام دهید و از تخفیفی که برای شما لحاظ شده است استفاده نمایید

کد تخفیف 50% جهت انجام آزمون - ( TM50 )

شروع تست طرحواره یانگ
ژان پیاژه
تصور کنید طرحواره ها نبودند. یعنی هیچ الگوی ذهنی نداشتید. مطمئنا نمی توانستید تجارب خود را به کار برده و برای آینده برنامه ریزی کنید. 

تاریخچه مفهوم طرحواره 

پدید آیی این واژه را در روانشناسی می توان به گشتالتی ها و نظریه های پیاژه نسبت داد. اما فیپس[1] معتقد است که استفاده از طرحواره ها به عنوان یک مفهوم اساسی برای اولین بار توسط یک روانشناس انگلیسی به نام فردریک بارتلت به عنوان بخشی از تئوری یادگیری استفاده شد. نظریه بارلت پیشنهاد کرد که درک ما از جهان توسط شبکه ای از ساختارهای ذهنی انتزاعی شکل گرفته است.

مرور پیشینه های موجود نشان می دهد که قبل از بارتلت نیز اصطلاح طرحواره توسط آدلر در سال 1929 به کار رفت. آدلر معتقد بود که آسیب شناسی روانی بازتاب طرحوارههای ناسالم و روان نژند است که زیربنای سبک زندگی است که به کار می رود. پس از بارتلت مینسکی چهارچوب ها و شانک متن را که شبیه طرحواره های بارتلت بود را مورد استفاده قرار دادند. سپس هر کس بر اساس شاخه موضوعی خود  طرحواره را تعریف و آن را در چهارچوب دیدگاه نظریش به کار بست[2].

ژان پیاژه بارها در مباحث خود از این اصطلاح استفاده کرده است. می توان گفت استفاده از این واژه پس از انتشار مطالعات وی رواج یافت. طبق نظریه رشد شناختی پیاژه، کودکان یک سری مراحل رشد فکری را طی می کنند.

در نظریه او، طرحواره هم مقوله دانش و هم فرآیند کسب آن دانش است. وی معتقد بود که افراد هنگام دریافت اطلاعات جدید و یادگیری چیزهای جدید، دائماً با محیط سازگار می شوند. تجارب اتفاق می افتد و اطلاعات جدید ارائه می شود، طرحواره های جدید ایجاد می شوند و طرحواره های قدیمی تغییر می کنند یا اصلاح می شوند. از نظر پیاژه طرحواره ها عناصر اصلی ساخت چنین مدلهای ذهنی هستند که ما را قادر می سازند تا جهان را بیشتر بشناسیم[3].

مطابق توضیحات اولیه روانپزشکی بک، هر یک از اختلالات روانپزشکی با الگوهای عادت بسیار کلی و فراگیر عادت همراه است که نوع آسیب پذیری ناشی از آن اختلال را تعیین می کند. بک استدلال می کند که در زمینه روانشناسی، طرحواره شمای ساختاری است که حاوی محتوای شخصی شده با خصوصیات فردی است که در اثر اختلالاتی مانند افسردگی ، اضطراب ، حملات هراس و رفتارهای اجباری ایجاد می شود.

از نظر یانگ ، طرحواره ها اعتقادات عمیقی در مورد خود و جهان دارند و محصول آموزه های سالهای اولیه زندگی هستند. طرحواره ها دانش ما از خود و جهان هستند و به ما می گویند در جهان چگونه هستیم و جهان چگونه است. از منظر طرحواره ، شیوه منحصر به فرد و متمرکز فرد در نگاه به خود یا دیگران است.

ماهیت طرحواره ها این است که آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و ممکن است شامل همه راه های پایدار برای نگاه به خود یا دیگران باشد. این طرحواره ها در طی کودکی شکل گرفته اند و پاسخ فرد به رخدادهای محیطی را کنترل می کند[4].

طرحواره چیست

شکل گیری طرحواره

بسیاری از طرحواره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، به حرکت خود ادامه می دهند و خود را بر تجربیات بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتی اگر فایده ای نداشته باشند. طرحواره عمومی ترین سطح شناختی است که در برابر تغییر مقاوم است و تأثیر عمیق و قدرتمندی در شناخت و احساسات فرد دارد. طرحواره ها، فرضیات اساسی یا قوانینی که افکار و رفتارهای فرد را کنترل می کند و در طول زندگی تکامل می یابد. محتوای طرحواره ها شامل تمام جنبه های آگاهانه و ناخودآگاه زندگی شخص می شود و منجر به شکل گیری معنا و ساختار ذهنی فرد در اطراف خود می شود.

مثال کاربردی

به عنوان مثال، یک کودک خردسال ممکن است ابتدا وقتی اسب را می بیند یک طرحواره برای او در ذهن خود ایجاد کند. او می داند که یک اسب بزرگ است، دارای مو، چهار پا و دم است. هنگامی که دختر کوچک برای اولین بار با یک گاو روبرو می شود، ممکن است ابتدا آن را اسب بخواند. ظاهر گاو برای ویژگی های یک اسب در ذهن او همخوانی دارد.

گاو نیز یک حیوان بزرگ است که دارای مو، چهار پا و دم است. به محض اینکه به او گفته شود این حیوان متفاوتی به نام گاو است، او طرحواره موجود خود را برای یک اسب اصلاح کرده و یک طرحواره جدید برای یک گاو ایجاد می کند. بنابراین از طریق تجربیات جدید، طرح های موجود اصلاح می شود و اطلاعات جدید آموخته می شود.

انواع طرحواره

در حالی که پیاژه بر رشد کودکی متمرکز بود، طرحواره ها چیزی است که بزرگسالان نیز از آن برخوردارند و همچنان شکل می گیرند و در طول زندگی تغییر می کنند. طرحواره های اشیا فقط یکی از انواع طرحواره ها هستند که بر روی اینکه یک چیز بی جان چیست و چگونه کار می کند تمرکز می کنند. به عنوان مثال، بیشتر مردم در کشورهای صنعتی برای اینکه یک ماشین چیست، طرح و برنامه دارند. طرح کلی شما برای یک ماشین ممکن است شامل زیرمجموعه هایی برای انواع مختلف اتومبیل مانند ماشین جمع و جور، سدان یا اسپرت باشد. انواع دیگر طرحواره هایی که افراد اغلب در اختیار دارند عبارتند از:

 طرحواره های شخصی در مورد افراد خاص متمرکز شده است. به عنوان مثال، طرحواره شما در مورد دوستتان ممکن است اطلاعاتی در مورد ظاهر، رفتارها، شخصیت، ترجیحات و علائق او باشد.

 طرحواره های اجتماعی شامل دانش عمومی در مورد نحوه رفتار افراد در موقعیت های خاص اجتماعی است.

 طرحواره های خود بر دانش شما در مورد خود متمرکز هستند. این می تواند هم شامل مواردی باشد که در مورد خود فعلی و هم ایده هایی در مورد خود ایده آل یا آینده شما باشد.

 طرحواره های رویدادی بر الگوهای رفتاری متمرکز شده اند که باید برای برخی از حوادث دنبال شوند. این عمل دقیقاً مانند چارچوبی است که به شما اطلاع می دهد که باید در موقعیت های مختلف چه کار کنید، چگونه بپوشید، چگونه رفتار کنید و همچنین در چه شرایطی چه سخنی را بگویید[5].

انواع طرحواره

چگونه طرحواره ها تغییر می کنند؟

فرایندهایی که از طریق آنها برنامه ها تنظیم یا تغییر می کنند به عنوان جذب (assimilation) و انطباق (accommodation) شناخته می شوند. در جذب، اطلاعات جدید در طرح های قبلی موجود گنجانده می شود. این فرایند می تواند مثبت و یا منفی باشد. زمانی اثر مثبت دارد که اطلاعات جدید با قبلی همخوانی داشته و باعث غنی شدن ساختارهای قبلی می شود. اثرات منفی زمانی است که فرد می خواهد یک تجریه ناهمخوان را جذب کند. در این حالت تجربه تحریف شده و به شکل همخوان جذب می گردد[6].

در انطباق یا سازگاری، ممکن است با آموختن اطلاعات جدید و تجربه های جدید، برنامه های موجود تغییر کند یا برنامه های جدیدی شکل بگیرد. در این حالت یا طرحواره های قدیم اصلاح و تعدیل می یابند و یا یک طرحوراه جدید شکل می گیرد[7].

تغییر طرحواره ها در دوران کودکی آسان تر است اما با بزرگتر شدن افراد سفت و سخت می شود و اصلاح آنها دشوار است. این طرح ها اغلب حتی در صورت ارائه مدارکی که با عقاید آنها مغایرت داشته باشد، پابرجا خواهند بود. در بسیاری از موارد، افراد فقط در صورت تکرار مداوم شواهد متفاوت با تجارب قبلی، برنامه های خود را به آرامی تغییر می دهند.

 

چگونه طرحواره ها بر یادگیری تأثیر می گذارند؟

طرحواره ها نیز در روند یادگیری نقش دارند. طرحواره ها بر آنچه که ما به آن توجه می کنیم تأثیر می گذارند. مردم بیشتر تمایل دارند به مواردی که با برنامه های فعلی آنها متناسب است توجه کنند. طرحواره ها همچنین بر سرعت یادگیری افراد تأثیر می گذارند. مردم همچنین وقتی اطلاعات با برنامه های موجود جور در می آیند، با سهولت بیشتری یاد می گیرند.

طرحواره ها به ساده سازی جهان کمک می کنند. طرحواره ها اغلب یادگیری در مورد دنیای اطراف را برای افراد آسان می کند. اطلاعات جدید را می توان با مقایسه تجربیات جدید با طرح های موجود طبقه بندی و دسته بندی کرد.

طرحواره ها به ما اجازه می دهد سریع فکر کنیم. حتی در شرایطی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است و اطلاعات جدید به سرعت وارد می شود، مردم معمولاً مجبور نیستند زمان زیادی را برای تفسیر آن صرف کنند. به دلیل طرح های موجود، افراد قادر به جذب سریع و خودکار این اطلاعات جدید هستند.

طرحواره ها همچنین می توانند نحوه تفسیر اطلاعات ورودی را تغییر دهند. هنگام یادگیری اطلاعات جدیدی که با طرحواره های موجود جور در نمی آید، افراد گاهی اوقات اطلاعات جدید را تحریف یا تغییر می دهند تا با آنچه قبلاً می دانند متناسب شود. تغییر طرحواره ها نیز می تواند بسیار دشوار باشد. مردم اغلب حتی در مواجهه با اطلاعات متناقض به طرح های موجود خود می چسبند.

چگونه طرحواره ها مانع  یادگیری می شوند؟

در حالی که استفاده از طرحواره ها برای یادگیری، در بیشتر شرایط، به طور خودکار یا با تلاش کم اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات یک طرحواره موجود می تواند مانع یادگیری اطلاعات جدید شود. تعصب یکی از نمونه های طرحواره است که مانع از دیدن دنیا به همان شکل موجود در جهان می شود و آنها را از گرفتن اطلاعات جدید باز می دارد.

با داشتن اعتقادات خاص در مورد گروه خاصی از افراد، طرحواره ها ممکن است باعث شود مردم شرایط را به اشتباه تفسیر کنند. وقتی اتفاقی می افتد که اعتقادات موجود فرد را به چالش می کشد، ممکن است افراد به جای تطبیق یا تغییر باورهایشان، توضیحات جایگزینی ارائه دهند که طرح موجود آنها را حفظ و پشتیبانی کند.

طرحواره ها و کلیشه های ذهنی

طرحواره ها می توانند باو ها و ساختارهایی را ایجاد کنند که نسبت به تغییر نیز مقاوم هستند. در نظر بگیرید که چگونه طرحواره ها ممکن است برای انتظارات و کلیشه های جنسیتی کار کنند. هرکسی متناسب با فرهنگ خود طرح و برنامه ای برای آنچه مردانه و زنانه تلقی می شود، دارد. چنین طرح هایی همچنین می تواند به کلیشه ها در مورد چگونگی انتظار ما از رفتار زنان و مردان و نقش هایی که انتظار داریم منجر شود.

در یک مطالعه جالب، محققان به عده ای از کودکان تصاویری را مطابق با انتظارات جنسیتی نشان دادند (مانند مردی که روی ماشین کار می کند و زنی که در حال شستن ظروف است) در حالی که به عده ای دیگر تصاویری را نشان دادند که با کلیشه های جنسیتی متناقض است (مردی در حال شستن ظرف و زنی در حال تعمیر ماشین). وقتی بعداً از آنها خواسته شد آنچه را در تصاویر دیده اند به یاد بیاورند ، کودکانی که دارای دیدگاههای بسیار کلیشه ای در مورد جنسیت بودند، به احتمال زیاد جنسیت افرادی را که در تصاویر متناقض جنسیت می دیدند تغییر می دادند. به عنوان مثال، اگر آنها تصویری از مردی را می دیدند که در حال شستن ظرف است، به احتمال زیاد آن را به عنوان تصویری از زنی که در حال شستن ظرف است، به یاد می آورند.

صدای مشاور

طرحواره ها می توانند به صورت الگوهای تکرار شونده یا تله های زندگی ظاهر شوند. آن ها ممکن است به صورت ناسازگار ایجاد شده و باعث شوند تا ما به اختلالات و مشکلات روانی مبتلا شویم. بسیاری از افرادی که اختلالات شخصیتی دارند طرحواره های ناسازگار زیادی در آن ها شکل گرفته است. به همین دلیل توصیه مشاور ای سنج این است که در صورت بروز علائم اختلالات شخصیت حتما به یک طرحواره درمانگر مراجعه نمایید.

طرحواره های ناسازگار

این اصطلاح واژه ای است که توسط یانگ در حوزه طرحواره درمانی به کار رفته است. یانگ آن دسته از طرحواره هایی را که منجر به مشکلات روانشناختی می شوند ، طرحواره های ناسازگار اولیه می نامد و معتقد است که طرحواره ها به الگوی مداوم از خاطرات ، احساسات ، شناختها ، حواس و ادراکات که راهنمایی کننده رفتارها هستند اشاره دارد. این طرحواره ها موضوعات طولانی مدت و ثابت هستند که در دوران کودکی بوجود می آیند و منجر به طرز تلقی در زندگی بزرگسالان می شوند و تا حد زیادی آسیب زا هستند.

طرحواره های ناسازگار اولیه، آسیب پذیری خاصی را برای انواع اختلالات روانشناختی و آسیب شناسی شخصیت ایجاد می کند. محتوای این طرحواره های ناسازگار نیز مربوط به شکل گیری هویت فرد در ارتباط با دیگران است و در دوران کودکی شکل گرفته و شکل می گیرد و در طول زندگی فرد ، بصورت گسترده و کاملاً پیوندی ، یکپارچه و درونی در ارتباط هستند. مجموعه ای از تجربیات نارسای اولیه در ارتباط با دیگران و در محیط اولیه کودک که می توانند عمیقا مشکل زا بوده و طرز تفکر غلط و اشتباه و همچنین رفتار ناکارآمد و ناصحیح را در آینده بوجود بیاورند[8].

جمع بندی ای سنج

در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با مفهوم طرحواره ها توضیح دهیم. همانطور که دیدیم نظریه رشد شناختی پیاژه بعد مهمی در درک ما از چگونگی رشد و یادگیری فراهم می کند. ما به طور مداوم طرحواره های جدید ایجاد می کنیم، طرحواره های قدیم را تغییر می دهیم یا واقعیت ها را بر اساس طرحواره هایمان تحریف می کنیم. این فرایندی پویا است که باعث می شود تا ما چارچوبی برای درک جهان مان داشته باشیم. برخی از این طرحواره ممکن است باعث بیماری و مشکلات روانشناختی شوند. شناخت طرحواره ها به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم نحوه ادراک خود را تجزیه و تحلیل کنیم.

با کامنت های خود می توانید در مورد طرحواره هایی که دارید با ما صحبت کنید. به نظر شما چه طرحواره هایی می توانند آسیب ایجاد کنند؟ یا اینکه چه طرحواره هایی در جامعه می تواند به اختلافات مردم دامن زند؟

منبع: مجله ایسنج


دوره پولسازی

یازار :

+0 به یه ن

آنچه با خواندن مقاله دوره پولسازی بدست می آورید:

  1. شناخت عواملی که شمارا از ثروتدر دوره پولسازی دور میکند
  2. ثروت واقعی چیست؟
  3. قطب نمای جذب ثروت به زندگی
  4. محدودیت های فقر ساز
  5. آشنایی با دوره پولسازی خلق ثروت ۷ بعدی شاه کلید ثروت

 

چرا کاپیتان محمود جولایی میتواند ناجی زندگی شما با دوره پولسازی شود؟

محمود جولایی نویسنده، مترجم و مدرس دوره های موفقیت و تحول فردی است، که کتب و دوره های ارزشمندی از جمله دوره نخبگان قانون جذب (آموزش قانون جذب)، دوره پولسازی خلق ثروت 7 بعدی کتاب عزت نفس روی میز شام، کتاب رازها و نیاز های موفقیت هر ایرانی و … در کارنامه خود دارد، برای آشنایی بیشتر با محمود جولایی به صفحه محمود جولایی در سایت راز موفقیت مراجعه کنید. همچنین جهت آشنایی با کتب محمود جولایی میتوانید به صفحه کتاب های محمود جولایی در این سایت مراجعه کنید. وی از جمله اولین افرادی است که کتب کوین ترودو را وارد ایران کرد و همچنین با شرایط و فرهنگ مردم ایران تکنیک های ارزنده ارائه شده توسط کوین ترودو را بومی سازی کرد.
وی سالهای زیادی از عمر خود را صرف تحقیق و مطالعه و شرکت در دوره پولسازی داخلی و خارجی زیادی نمود است. که حالصل و ثمره این سالها کوله باری ارزنده از تجربیات و فنون و راز موفقیت است. دوره ها و مدارک زیر تنها گوشه ای از دانش اندوزی وی است:

۱- دوره هیپنوتیزم در اروپا

۲- دوره ی مدیتیشن در هندوستان

۳- دوره هیپنوتیزم پیشرفته. (انگلیسی)

۴- TFT- دوره حرفه ای کوچینگ و روش آموزش (هند)

۵- دوره پیش رفته درمان اختلال عزت نفس و اعتماد به نفس.

۶- دوره تخصصی روانشناسی مهارت های فردی.

۷- دوره اینترنتی  Advanced NLP ) TNRS – آمریکا )

۸- فن بیان و سخنوری حرفه ای.

۹- کارگاه عملی مهارت روان شناسی بالینی.

صندوقچه ثروت و خوشبختی در دوره پولسازی را میشناسید؟

بنظر شما رسالتتان در زندگی چیست؟ اجازه دهید سوالم را به شکل دیگری مطرح کنم شما در زندگی به دنبال چه چیزی هستید؟ راستش را بخواهید تمام ما در زندگی به دنبال یافتن صندوقچه ی خوشبختی و ورود به زندگی رویایی هستیم. مطمئن هستیم که اگر به این صندوقچه دست بیابیم زندگیمان رویایی میشود و در تمام جنبه های زندگی از حیات خود نهایت لذت را خواهیم برد. اما خب آیا همه ی انسان ها نهایتا به صندوقچه ی خوشبختی میرسند؟ راستش را بخواهید مردم در این قسمت به سه گروه تقسیم میشوند.

گروه اول افرادی هستند که خیلی دیر به این صندوقچه دست پیدا میکنند. بنظرتان اگر در سن ۹۰ سالگی آن ماشین لوکسی که امروز آرزویش را دارید  به شما بدهند همانقدر از وجود آن در زندگیتان لذت خواهید برد که اگر فردا به آن خودرو برسید لذت میبرید؟ بی شک پاسخ یکی نیست. این گروه افرادی هستند که آنچه را که میخواستند نهایتا به دست آورده اند اما آنقدر دیر به آن رسیده اند که دیگر برایشان هیچ لذتی ندارد.

گروه دوم افرادی هستند که هرچه در زندگیشان میدوند آخر سر در همان نقطه ی اولشان قرار دارند. این افراد خیلی تلاش کرده اند ولی در نهایت به آنچه میخواستند نرسیده اند. این افراد در نهایت افسرده میشوند چرا که هدف و غایت اصلی خود در زندگی را از دست داده اند و افراد بی هدف نهایتا به پوچی رسیده و افسرده میشوند.

گروه سوم افرادی هستند که شاه راه اصلی را پیدا کرده و به ثروت حقیقی دست میباند. این افراد نمونه ی بارز ضرب المثل” به خاک دست میزنند، طلا میشود” هستند.

شما جز کدام گروه هستید؟ اجازه دهید این سوال را به صورت دیگری مطرح کنم. در زندگیتان دنبال یافتن چه چیزی هستید، بزرگترین هدفتان چیست و از زندگیتان چه چیزی میخواهید؟

محتویات صندوقچه ی ثروت چیست؟

تقریبا هر دوره پولسازی را که دیدم ثروت را تنها در جذب پول معرفی کرده بود و طبق تعریف این دوره ها اگر شما پولدار باشید، قطعا ثروتمند هستید. اجازه بدین از شما بپرسم که اگر پولدار باشید ولی در زندگی آرامش نداشته باشید و یا اگر پولدار باشید اما به یک بیماری ناعلاج مبتلا باشید باز هم بنظرتان ثروتمند هستید؟ بی شک نگاه شما به ثروت با آنچه تا کنون در هر دوره پولسازی مطرح شده است تغییر کرد و اکنون این سوال برایتان پیش آمد که ثروت واقعی چیست؟ ثروت واقعی ۷ بعد دارد که اکنون به معرفی هر یک میپردازیم. ثروت واقعی عبارت است از:

  1. شادی درون
  2. معنویات
  3. پول
  4. آرامش
  5. عزت نفس و اعتماد به نفس
  6. سلامتی
  7. شغل خوب

با این تعریف از شما میپرسم. چقدر خودتان را فرد ثروتمندی میدانید؟


خودهیپنوتیزم

یازار :

+0 به یه ن

خودهیپنوتیزم چیست؟

خودهیپنوتیزم که به آن اصطلاحا خوابگری نیز میگویند، بخشی از علوم روانشناسی است که در آن تلاش میشود به وسیلهٔ تلقین و برخی تکنیک های خاص، شخص در حالت آلفا که سطح برجسته ای از هوشیاری است قرار بگیرد. از رایج ترین باورهای عامه اشتباهی که مردم درمورد خودهیپنوتیزم دارند این است که در این عمل شخص دیگری بر فرد تسلط میابد. این باور کاملا اشتباه است و درستترش آن است که در این حالت شخص دیگری با ضمیر ناخودآگاه شما به مکالمه می‌پردازد. عمده تفاوت خودهیپنوتیزم با هیپنوتیزم این است که این کار توسط خود شما انجام میشود. در هیپنوتیزم، فردی تحت عنوان هیپنوتیزر شروع به تلقین و گرفتن ارتباط با ضمیرناخودآگاه شما میکند. اما در خودهیـــپنوتیزم این شما هستید که با گوش دادن به موسیقی های آلفا و استفاده از عبارات تاکیدی مناسب و انجام دادن برخی تکنیک های خاص میتوانید، خودتان را هیپنوتیزم کنید.

مراحل خودهیپنوتیزم

مرحله اول خود هیپنوتیزم : شروع

خودهیپنوتیزم

به جایی بروید که بیشترین تمرکز ممکن را دارید. محلی که تنها هستید و کسی مزاحمتان نمیشود. میتوانید روی یک مبل راحت بنشینید و یا بر روی یک تخت ،به پشت دراز بکشید. چشمهایتان را ببندید و تکنیک تنفس شکمی را بکار ببندید(یک دست را بر روی قفسه ی سینه و دست دیگرتان را بر روی شکمتان بگذارید. هنگام دم جوری نفس بکشید که دستی که بر روی شکمتان است جلوتر از دست دیگرتان قرار بگیرد و هنگام باز دم این دست باید عقب تر از دستی که بر روی قفسه سینتان است قرار بگیرد.) هرچقدر تنفس شما عمیق تر باشد،در انجام خود هیپنوتیزم موفق تر خواهید بود. میتوانید از موسیقی های آرامش بهش نیز استفاده کنید. اکنون چشمانتان را بسته و از عدد ده تا یک را به صورت معکوس بشمارید. جوری که هر عدد با یک دم و بازدم شما هماهنگ شود

مرحله دوم خودهیپنوتیزم : رها سازی

روی هرکدام از اعضای بدن خود تمرکز کرده و آن بخش را آرام کنید. بدین منظور میتوانید کار خود را از انگشت کوچک پایتان شروع کرده و به مرور بالا بیایید و هربخش از بدن خود را آرام و شل کنید. در این بخش میتوانید از جملات تاکیدی نظیر من اکنون در حال آرام شدن هستم، استفاده کنید. روی هر بخش از بدن خود به صورت جداگانه تمرکز کنید. مثلا زمانی که نوبت به دست هایتان میشود ابتدا تک تک انگشتان خود را شل کنید، سپس مچ دست. بعد از آن ساعد و بازوی خود را شل کنید همین کار را با دست دیگر تکرار کنید. هرچه در این مرحله از خودهیپنوتیزم آرامش تمرکز بیشتری داشته باشید، نتایج بزرگتری رخ میدهد.

مرحله سوم خود هیپنوتیزم : چسباندن چشم پلک ها

اکنون تجسم کنید که پلک هایتان بسیار محکم به هم چسبیده اند و شما قادر به باز کردن چشم هایتان نیستید و سپس عضلات صورتتان را شل کنید.

مرحله چهارم خودهیپنوتیزم : پاکسازی

در این مرحله از خودهیپنوتیزم تجسم کنید که هوای تمیز و پاکیزه و آبی رنگ درون ریه های خود میفرستید. به شکلی که علاوه بر ریه ها تمام سلول های بدنتان را تمیز میکند. در هر دم تجسم کنید که هوای تمیز و پاکیزه وارد ریه هایتان کنید و در بازدم هوای آلوده ای که قبلا درون سلول های بدنتان نفوذ کرده و سیاه رنگ است را از بدنتان خارج کنید.

مرحله پنجم خود هیپنوتیزم : تصویر سازی ذهنی

خودهیپنوتیزم
تصور کنید که یک بادکنک بزرگ به دست راست شما بسته اند که به سمت بالا میرود و دست شما را نیز با خود بالا میبرد. اگر تصویر سازی ذهنی شما قوی باشد، کم کم حس میکنید که دست شما از زمین جداشده و به سمت بالا حرکت میکند . اکنون همین تجسم خلاق را برای دست دیگر، پاهایتان و گردن و سرتان نیز تکرار کنید. به مرور حس میکنید که اتصال شما از زمین کنده شده و در حال پرواز هستید.

مرحله ششم خودهیپنوتیزم : تلقین خواسته ها

اگر تمام مراحل بالا را به خوبی انجام دهید وارد حالت آلفای ذهنی میشوید و به ضمیر ناخودآگاه خود نفوذ میکنید. در این مرحله از خودهیپنوتیزم زمان آن رسیده تا خواسته های خود را مطرح کنید. هر آنچه را که میخواهید، در قالب جملات کوتاه و به صورتی که گویا یکی از داشته های کنونیتان است، نه یک آرزو مطرح کنید.

مثلا بگویید خوش حالم که روز به روز ثروتمند تر میشوم و یا روابط من روز به روز با کیفیت تر و بهتر از گذشته میشود. دقت کنید که در این مرحله نباید از افکار منفی استفاده کنید. مثلا به جای اینکه بگویید نمیخواهم در کنکور رتبه بدی بگیرم، بگویید میخواهم امتحان کنوکور خود را عالی بدهم.

چطور با خود هیپنوتیزم باورهای جدید بسازیم

 

زمانی که شما خودهیپنوتیزم انجام میدهید، ذهنتان وارد حالت آلفا میشود و در این حالت شما بیشترین و بالاترین سطح تمرکز و هوشیاری را دارید، چرا که وارد ضمیرناخودآگاهتان شده اید. اکنون میتوانید عبارات تاکیدی مناسب با باورهای جدیدی که میخواهید بسازید، بکار ببرید و تکرار این روند به مرور زمان موجب ساخته شدن باورهای جدیدی در ضمیر ناخودآگاهتان میشود.

کاربردهای خودهیپنوتیزم

از بزرگترین مزایای خودهیپنوتیزم این است که شما میتوانید تقریبا هر رفتار نامطلوب خود را به کمک آن اصلاح کرده و کنار بگذارید. تنها لازمه ی آن این است که کافیست بصورت مداوم، ضمیر ناخودآگاه خود را با خودهیــــپنوتیزم ورزش دهید، تا نهایتا تصویر مطلوب در شما ظاهر شود. از دیگر کاربردهای خود هیپنوتیزم میتوان به افزایش سرعت یادگیری، افزایش سرعت درمان و بهبودی(مثلا سرماخوردگی ها) ،جبران کمبود خواب و کسب نشاط،و یا افزایش انگیزه خود برای رسیدن به هدف و غیره نام برد.


حالت آلفای ذهنی

یازار :

+0 به یه ن

تکنیک آلفای ذهنی یا همان حالت آلفا را میشناسید؟ تا چه میزان با امواج مغزی و شیوع عملکرد آنها آشنایی دارید؟ شما فکر میکنید که اگر بتوانید با تکنیک های ذهنتان را به حالت آلــفا ببرید، این عمل چه تاثیراتی در زندگی شما خواهد داشت؟ آیا این امکان هست که به صورت هدف مند و با نیت تغییر برخی باورها وارد این حالت خلسه گونه شویم؟میدانید میتوانید ماندن مغزتان را در حالت آلفای ذهنی افزایش دهید و به این وسیله با کائنات دستور دهید تا هر آنچه که میخواهید را برایتان رقم بزند؟ آیا مراقبه و مدیتیشن میتواند کمک کند که تاثیرات آلفا در شما عمیق تر و ماندگار تر شود؟ آیا با استفاده از تکنیک آلفای ذهنی میتوان کاری کرد تا هر زمان که اراده کردید وارد حال آلفا شوید؟ حالت آلفـای ذهنی چیست و چگونه میتواند راه رسیدن به رویاهایتان را هموار کند؟ افراد موفق جهان نظیر بیل گیتس ، آنتونی رابینز، کوین ترودو ، جول اوستین ، راندا برن ، مارک زاکربرگ و دیگر بزرگان از این حالت استفاده میکنند؟ شاید خیلی از شماها که در حال خواندن این مقاله هستید، حالت آلفای ذهنی را نشناسید و بلد نباشید که چگونه به حالت آلفا برویم و تنها شنیده باشید که اگر در راه رسیدن به آلفای ذهنی موفق شوید تمرکز شما چند برابر شده و بر ذهنتان چیره اید و تمام رویاهایتان را در این حالت میتوانید یک به یک به واقعیت تبدیل کرده و از قانون جذب به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. به شما مژده میدهیم که در این مقاله علاوه بر اینکه آلفای ذهنی را به خوبی میشناسید، خواهید آموخت که چگونه به آلفای ذهنی برسید پس باما همراه باشید.

آلفای ذهنی چیست ؟

آلفای ذهنی یکی از بی نظیرترین قدرت هایی است که خداوند به اشرف مخلوقاتش، یعنی انسان ها عطا کرده است که با کمک آن هم میتواند قانون جذب را تحت تسلط خود بگیرد هم میتواند انواع مشکلات روحی نظیر طرحواره ها و اختلالات شخصیتی را درمان کند. اجازه دهید این قدرت خارق العاده را با یک مثال ساده برایتان شفاف سازی کنم. تا حالا شده به کسی فکر کنید و آن فرد همان روز و حتی همان ساعاتی که در ذهن شماست، به شما زنگ بزند و یا به دیدارتان بیاید؟ در چنین لحظه ای اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، متعجب میشوید و با خود می گویید عجب حلال زاده ای است. کاش از خدا چیز دیگری میخواستم و احتمالا دلیل واقعی این اتفاق را بخاط عزت نفس تضعیف شده خود درک نمیکنید و از آن تحت عنوان یک اتفاق ساده یاد میکنید. اما این حادثه نیز دلیل و توجیحی بسیار قوی دارد تحت عنوان “قدرت ذهن در حالت آلفای ذهنی”. آلفای ذهنی حالتی از ذهن انسان است که اگر ذهن در آن وضعیت قرار گیرد هر آنچه از پشت پرده آن میگذرد به واقعیت تبدیل میشود. آلفا همان قدرت بی نهایت ذهن انسان است که او را به اشرف مخلوقات تبدیل کرده است. همین قدرت است که به ما توانایی خلق کردن داده است. چراکه با این قدرت ما میتوانیم افراد و شرایطی را به زندگیمان جذب کنیم که راه رسیدن ما به اهدافمان را هموار کنند.

قدرت آلفای ذهنی در چیست؟

حالت آلفای ذهنی، شگفت انگیز ترین و قدرتمند ترین ویژگی و نعمتی است که خداوند به انسان عنایت کرده و از جمله برجسته ترین وجه تمایزات انسان با سایر مخلوقات خداوند است. چرا که شما هر آنچه را که با ذهنتان تجسم کنید میتوانید در زندگیتان به یک واقعیت غیر قابل انکار تبدیل کنید. فرض کنید به افزایش حقوق فکر کنید و در کمتر از چند ماه حقوقتان از آن چیزی که تصور میکردید هم بیشتر شود و یا به داشتن یک رابطه رویایی فکر کنید و در کوتاه ترین زمان با فردی آشنا شوید که زندگی احساسیتان را زیر و رو کند. به خرید خانه فکر کنید و بدون کمترین دردسری خانه رویاییتان را بخرید و خلاصه هر آنچه را که در ذهنتان مجسم میکنید در زندگیتان بدست آورید. بی شک زندگیتان خیلی قشنگ تر میشود و قدرتی ماورایی برای خلق زندگی رویاییتان بدست خواهید آورد. قدرت آلفای ذهنی آنچنان بیش از حد تصور است که در دهه اخیر اساتید قانون جذب و حوزه موفقیت از آن برای تمرین استفاده از قانون جذب در دانشجویان خود استفاده نموده و آن را ابر راز موفقیت نامیده اند.

آلفای ذهنی چندبار در روز اتفاق می افتد؟

اینکه هر شخص دقیقا چندبار در روز به حالت آلفای ذهنی وارد میشود خیلی اصل ثابت شده ای نیست اما طی تحقیقات اخیر دانشمندان در این زمینه، مشخص شد که هر فرد حداقل ۴ بار در روز به حالت خلسه ی آلفا وارد میشود و هربار تقریبا ۴ ثانیه در حالت آلفا ذهنی میماند. جالب است بدانید که هر چه در این چهارثانیه از ذهنتان بگذرد و یا به آن باور داشته باشید و آن را به زبان بیاورید، به واقعیت تبدیل میشود. حالا فکرش را بکنید که شما بتوانید هر وقت که اراده کردید وارد حالت آلفا شوید و هربار که به آلفا میروید بتوانید خودآگاهانه به آنچه از ذهنتان میگذرد تسلط داشته باشید. بنظرتان چه نتیجه ای در انتظارتان است؟ تمام رویاهایتان به حقیقت بدل میشود آنهم به همین سادگی.

فواید حالت آلفا ذهنی

در وصف فواید حالت آلفای ذهنی همین بس که بدانید در این شرایط میتوانید هرچیزی را که در شرایط معمولی قادر به تغییر آن نبودید تغییر دهید. در این حالت میتوانید هرباور اشتباهی که دارید را دوربریزد و به جای آن بتورهای مفیدی را جایگذین کنید. میتوانید هر اخلاق زشتی را که دارید کنار بگذارید. حتی عده ای را میشناسم که در حالت آلفای ذهنی توانستند شفا یافته و بیماری را از بدن خود بیرون کنند. انش آموزان زیادی داشتیم که در دوره آلفا پول در حالت خلسه توانستند مبلغ زیادی پول جذب کنند و یا وضعیت روابط خود را بهبود ببخشند. نمیدانم دقیقا چه میخواهید ولی مطمئنم اگر در این کار خبره شوید هرآنچه میخواهید را میتوانید در این وضعیت بدست آورید.

گوشه ای از فواید آلفا که خود در دوره های آموزشی در دانشجوها مشاهده کردم عبارتند از:

  1. تغییر باورها
  2. کدنویسی ذهن برای رسیدن به موفقیت
  3. دریافت الهامات
  4. هدفمندی
  5. درمان بیماری
  6. رفع استرس
  7. جذب ثروت
  8. جذب روابط خوب
  9. و…



  • [ 1 ]